Senternovem


05-06-2008 | Sensoren beperken uitstoot van vrachtwagens

Ondanks de wereldwijde zoektocht naar alternatieve energiebronnen zijn experts in de automotive industrie ervan overtuigd dat de verbrandingsmotor het belangrijkste motorconcept blijft voor de komende twintig jaar. Het gegeven dat de dieselmotor uitontwikkeld is, het basisprincipe is immers al ruim honderd jaar oud, betekent dat efficiency verbeteringen alleen nog bereikt kunnen worden met hoogwaardige mechatronica en software.
Sensor Sensata - een van de founding fathers van het HTAS-programma - en Melexis verrichten samen onderzoek naar het gebruik van sensoren in dieselmotoren, om tot vermindering van brandstofverbruik te komen (20 procent minder dieselverbruik) en de uitstoot van schadelijke gassen als CO2 en roet te beperken. Sensata, een bedrijf met 250 werknemers dat sensoren levert aan diverse Europese autofabrikanten, richt zich in het project op de ontwikkeling en integratie van sensoren. Het Belgische Melexis, onder meer actief in Duitsland en Frankrijk, ontwikkelt de bijbehorende elektronica.

Demonstratie-sensoren ontwikkelen
De huidige generatie sensoren voldoet niet om de volgende generatie verbrandingprincipes van vrachtwagendieselmotoren aan te sturen. Deze motoren moeten voldoen aan steeds strengere milieuwetgeving en de sensoren moeten probleemloos functioneren in extreme omstandigheden: in de uitlaat en de verbrandingsruimte. Arjan Kölling, manager R&D bij Sensata: "Sensoren in de vrachtwagenmotor verrichten continu metingen en koppelen dat terug naar software die het verbrandingsproces in de dieselmotor aanstuurt."

"In dit project doen we onderzoek naar sensorprincipes", vervolgt Kölling. "Waar moeten ze precies aan voldoen? We willen demonstratie-sensoren ontwikkelen. Niet eenvoudig, want de sensoren moeten heel wat kunnen weerstaan, onder meer grote temperatuurveranderingen en agressieve verbrandingsgassen. We passen het nog niet toe in vrachtwagens. Dat doen we wellicht in een vervolgproject met DAF. Uiteindelijk willen we bereiken dat op elk moment exact de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten in de dieselmotor."

Betrouwbaar roetdeeltjes meten
De sensoren moeten voldoen aan een levensduurverwachting van vijftien jaar of 300.000 kilometer. Deze eis is moeilijk te realiseren omdat uitlaatgassen van vrachtwagens relatief hoge concentraties aan agressieve zuren, water, roet- en andere deeltjes voorkomen. Deze stoffen kunnen een grote invloed hebben op de werking van de sensoren. Kölling: "Een van de belangrijkste uitdagingen die het onderzoek het hoofd moet bieden, is dan ook de sensoren ongevoelig maken voor vervuiling."

De ontwikkeling van de roetsensor is volledig nieuw. Met de huidige technologie is het niet mogelijk roetdeeltjes betrouwbaar te meten. Als dat wel kan - en dit project heeft de ambitie dit mogelijk te maken - kan het roetfilter efficiënter werken, wat naast gereduceerde emissies ook tot een lichte verbruikreductie leidt. De innovatiestap die met het project bereikt kan worden is groot omdat de sensorsystemen geïntegreerd worden en met elkaar samenwerken.