Senternovem



03-06-2008 | Scheuren door de golven

Wat hebben patrouilleschepen, reddingsboten, interceptors en rigid inflatable boats gemeen? Ze zijn klein én snel - en dat bepaalt meteen hun inzetbaarheid. Hoe sneller, hoe beter dus? "In principe wel", vertelt Peter van Terwisga, groups research coordinator bij Damen Shipyards Group. "Maar er zijn grenzen aan wat mogelijk is."

Met hoge snelheid door de golven varen is bijzonder belastend voor de mensen aan boord. Van Terwisga: "Ze voelen zich beroerd en kunnen hun taken minder goed uitvoeren. Bovendien is snelheid een aanslag op de constructie van een schip, wat de veiligheid van vaartuig en opvarenden in gevaar kan brengen." Samen met de TU Delft en Marin wil Damen daar iets aan doen.

Boten met vleugels
Aan de boten worden flappen en vleugels bevestigd. Een nieuw te ontwikkelen rekenmodel moet zorgen voor optimale aansturing daarvan. Het resultaat: een beter bewegingsgedrag en verhoogde inzetbaarheid van kleine, snelle schepen. Het gaat om fundamentele kennisontwikkeling, waarbij een promovendus betrokken is. Een belangrijk deel van het onderzoek speelt zich af in de labs van de TU Delft en Marin, waar de modelexperimenten plaatsvinden.

"Nederland is groot in deze sector en de betrokken partijen hebben enorm veel expertise", stelt Van Terwisga vast. "Dit 'Smart Control'-onderzoek, dat we dankzij een subsidie vanuit het innovatieprogramma Maritiem versneld kunnen uitvoeren, verstevigt onze positie op de wereldmarkt. Maar het allerbelangrijkst is dat we onze schepen comfortabeler, veiliger en gewoon beter kunnen maken: uitstekend nieuws voor de opvarenden."