E-learning professionaliseert kinderopvang.

05/06/2008 12:04

Tinqwise B.V.

E-learning professionaliseert kinderopvang.

Hilversum, 5 juni - Voor medewerkers in de kinderopvang heeft het bedrijf E-school in samenwerking met kinderopvangorganisaties e-learning ontwikkeld. Onderwijskundig bureau TinQwise uit Hilversum was verantwoordelijk voor de uitvoering.

Waarom e-learning?

E-learning is nieuw in de kinderopvang en heeft specifieke voordelen ten opzichte van klassikaal opleiden. Door e-learning kan de doelgroep makkelijk, snel en op een zelfgekozen tijdstip in eigen tempo kennis opdoen. Bovendien sluit het goed aan bij de nieuwe generatie "lerenden". Het is interactief en daardoor leuk om te doen. Als cursist ga je actief aan de slag en krijg je direct terugkoppeling.

Door de e-learningcursus leert de pedagogisch medewerker theorie toe te passen in de praktijk. Centraal in de e-learningtoepassing staan de vier pedagogische doelen van Riksen-Walraven en de wet- en regelgeving van het nieuwe convenant Kwaliteit Kinderopvang. Pedagogisch medewerkers zijn zich daardoor steeds meer bewust van de belangrijke rol die zij hebben in de zorg voor kinderen.

Achtergrond

Kritische ouders eisen immers een solide onderbouwing op prangende vragen over de opvang van hun kind. Waarom troost de leidster mijn kind niet, maar doet haar vriendinnetje dat? Waarom mag mijn zoon niet zijn eigen chocoladereep eten in de kring? Kan de opvang wel garanderen dat mijn kind daar veilig is?

Van pedagogisch medewerkers wordt verwacht dat zij een pasklaar antwoord hebben. Toch blijkt in de praktijk dat het bij pedagogisch medewerkers niet schort aan de opvangkwaliteiten, maar aan het benoemen van deze kracht: de onderbouwing waar de ouder juist zo op zit te wachten.

Voor de huidige medewerkers in de kinderopvang zijn wettelijke eisen vaak nieuw en on(voldoende )bekend. Passend en aansprekend bijscholingsmateriaal ontbreekt. Om het materiaal bruikbaar te maken op de werkvloer is e-learning een succesvolle oplossing gebleken.

Wet- en regelgeving

In de Wet kinderopvang die de overheid heeft opgesteld, zijn kwaliteitseisen opgenomen waaraan kinderopvangorganisaties moeten voldoen. Deze kwaliteitseisen zijn echter niet gedetailleerd voorgeschreven. Daarom is het Convenant Kwaliteit Kinderopvang in het leven geroepen door de aanbieders en afnemers van kinderopvang. Hierin staan specifieke regels ten aanzien van de kwaliteit in de kinderopvang, die bijvoorbeeld het gedrag van pedagogisch medewerkers op pedagogische aspecten beschrijven. In het convenant wordt verwezen naar de vier opvoedingsdoelen zoals die door prof. J.M.A. Riksen-Walraven zijn benoemd: het bieden van emotionele veiligheid, het stimuleren van persoonlijke en sociale competentie en het overdragen van normen en waarden.

Het maken van risico-inventarisaties ten aanzien van veiligheid en gezondheid een belangrijk element in de wetgeving en dit wordt in het convenant verder uitgewerkt. Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang maken door middel van risico-inventarisaties een inschatting van de veiligheid van de kinderopvangruimte en handelen adequaat bij onvoldoende veilige situaties. Op basis van deze inventarisaties wordt verwacht dat zij een actieve bijdrage leveren aan de veiligheid van kinderen.

Inhoud e-learning modulen

In vijf e-learningmodulen, praktijkopdrachten, toetsen en een bibliotheek wordt aan de belangrijkste kwaliteitseisen voor de kinderopvang aandacht geschonken. De cursist verwerkt deze informatie op de manier die het best bij zijn of haar behoefte past. Zo is de e-learningcursus zowel geschikt voor nieuwe medewerkers, als voor ervaren krachten en leidinggevenden.

De e-learningmodulen staan niet op zichzelf. Ze kunnen naast bestaande trainingen gebruikt worden. In de e-learning doen de pedagogisch medewerkers theoretische kennis op, waar ze in een praktijktraining verder op door kunnen gaan.

Inmiddels is de e-learning bij verschillende organisaties geïmplementeerd en wordt ervaring opgedaan. Alle kinderopvangorganisaties kunnen via een abonnement deelnemen aan deze opleiding. De verwachting is dat bij voldoende belangstelling de onderwerpen verder uitgebreid worden. Dit is ook gebeurd bij de leeromgeving voor gastouders, die vorig jaar van start ging (www.gastouderacademie.nl).

Het project is tot stand gekomen met behulp van een subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Opdrachtgever was Partou. De projectleiding was in handen van het adviesbureau Vyvoj. De e-learninginbreng kwam van TinQwise, die verantwoordelijk was voor didactiek, vormgeving en techniek.

Andere betrokken zijn: Stichting Kinderopvang Hilversum (SKH), Saartje Kinderopvang, SKON kinderopvang, NJi, SWK Groep, NulVier, MOgroep, AbvaKabo en de Universiteit van Amsterdam.

E-school

E- school kinderopvang is onderdeel van Vyvoj Holding. Het bureau doet zowel onderzoek als projectmanagement in kinderopvang, onderwijs en zorg. Daarnaast brengt E-school verschillende opleidingsmodules op de markt waaronder onderwerpen als ehbo, communiceren met ouders en risico inventarisatie. Zie ook www.vyvoj.nl.

TinQwise

TinQwise is een onderwijskundig bureau dat 'e-learning' op maat maakt en organisaties helpt bij het opleiden van mensen. Behalve voor de kinderopvang werkt TinQwise voor klanten als KLM, Energiesecor, DPWorld, ING Group, ABNAMRO en Schiphol. Zie ook www.tinqwise.nl.





Zie voor demo www.e-schoolkinderopvang.nl klik dan op demo.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.nl) en zichtbaar op www.perssupport.nl.



http://www.e-schoolkinderopvang.nl