BOVAG/RAI positief over voorstellen vergroening mobiliteit

06/06/2008 09:38

Rai Vereniging

BOVAG en RAI Vereniging positief over voorstellen vergroening mobiliteit

'Overleg met sector noodzakelijk'

BOVAG en RAI Vereniging zijn op hoofdlijnen goed te spreken over de zogenoemde 'vergroeningsbrief' van staatssecretaris De Jager, waarin hij schetst hoe hij het fiscale stelsel, met name in de mobiliteitssector, wil vergroenen. Maar intensief overleg met de sector over de verdere uitwerking van de plannen is noodzakelijk om ongewenste marktverstoring en schokeffecten in de voertuigmarkt te voorkomen.

Belonen werkt beter dan straffen

Belangrijk uitgangspunt van de plannen van de staatssecretaris is dat de fiscale vergroening lastenneutraal moet uitpakken. Vergroening mag dus niet gebruikt worden om extra belastinginkomsten te genereren. Dat is BOVAG en RAI Vereniging uit het hart gegrepen. Omdat belonen beter werkt dan straffen, moeten strafheffingen voor milieuonvriendelijke brandstoffen en voertuigen, waar mogelijk ingezet worden om milieuvriendelijke brandstoffen en voertuigen te stimuleren.

Vormgeving omzetting grondslag BPM in nauw overleg met branche

Tijdelijke omzetting van de resterende BPM (die in 2018 naar 0 moet zijn afgebouwd in het kader van de kilometerprijs) in een heffing op CO2-grondslag is voor BOVAG en RAI Vereniging bespreekbaar, mits vormgeving en uitvoering van de maatregel in nauw overleg met de branche geschieden. Een dergelijke omzetting moet zeer geleidelijk gebeuren om schokeffecten op voorraad en wagenpark te vermijden. Ombouw in vier jaar, zoals eerder gesuggereerd, is in ieder geval te snel om goed door de markt verwerkt te kunnen worden.

Convenant fijnstofreductie bestelauto's

Verlaging van de MRB voor zeer zuinige auto's en auto's op aardgas en waterstof kan op de instemming van BOVAG en RAI Vereniging rekenen. Dat geldt ook voor het plan om de branche te kans te geven zelf de uitstoot van fijnstof door bestelauto's te beperken door middel van een convenant.

Jammer is dat de staatssecretaris geen begin wil maken met fiscale stimulering van biobrandstoffen. Die stimulans is hard nodig om de tweede generatie biobrandstoffen, die veel beter scoren op gebied van duurzaamheid, snel en succesvol te kunnen introduceren.

Lager BTW tarief voor fietsen en gerelateerde diensten

Het Nederlandse pleidooi bij de EU voor een laag BTW-tarief voor 'groene zaken' kan ook rekenen op instemming. BOVAG en RAI Vereniging pleiten al langer voor toepassen van het lage BTW-tarief voor fietsen en fietsgerelateerde diensten, bij uitstek zaken met een groen karakter. Het verruimen van de bedrijfsfietsenregeling ten behoeve van de elektrische fiets zou in dit kader ook een mooie stap zijn.

Lastenstijging voor de motorfiets, die ontstaat door de BPM van motorfietsen niet af te bouwen en de MRB wel te laten stijgen, wijzen BOVAG en RAI Vereniging af.

Begrip is er voor de keuze om de afbouw van de BPM via een extra MRB-verhoging vooral af te wentelen op de minst schone auto's en trucks. Het gevolg is dat de sterkste vervuilers het zwaarst worden belast en er een stimulans zal ontstaan om sneller tot aanschaf van een schonere (vracht)auto over te gaan. De MRB voor vrachtauto's van euroklasse drie en hoger wordt immers niet verhoogd.

De door BOVAG en RAI Vereniging al langere tijd bepleite introductie van een landelijke sloopregeling voor oudere en vervuilende voertuigen sluit naadloos aan op deze aanpak en kan de gewenste vergroening verder versnellen.





http://www.raivereniging.nl




BOVAG