Te weinig geld voor kunst- en cultuureducatie

vrijdag 06 juni 2008

Onderzoek toont aan dat BredeScholen, culturele instellingen en gemeenten het gebrek aan (structurele) financiering ervaren als grote belemmering voor de ontwikkeling van kunst- en cultuureducatie.

Brondocument: 'Kunst en cultuur in de BredeSchool': een onderzoek naar de randvoorwaarden, C. Oomen, Oberon, 2008.

ëëVerder blijkt uit het door Oberon uitgevoerde onderzoek 'Kunst en cultuur in de BredeSchool' dat medewerkers van culturele instellingen deskundig zijn op hun vakgebied, maar vaak de didactische vaardigheden en flexibiliteit missen om in een BredeSchool te werken.

Daarnaast is duidelijk geworden dat de instellingen in veel gevallen aanbod op maat ontwikkelen voor individuele BredeScholen, maar dat het zelden komt tot de ontwikkeling van gezamenlijke programma's. Bliotheken, centra voor kunst en cultuur en musea zijn volgens de onderzoekers de actiefste partners in het culturele netwerk rond BredeScholen. In de praktijk blijken de instellingen en de scholen elkaar nog onvoldoende te kennen. Kortom, nog niet alle randvoorwaarden voor de ontwikkeling van kunst- en cultuur in de BredeSchool zijn gerealiseerd.

Oberon heeft het onderzoek uitgevoerd door medewerkers van culturele instellingen, BredeScholen en gemeenten te vragen naar hun ervaringen met kunst en cultuur binnen de BredeSchool.

Klik hier voor het rapport 'Kunst en cultuur in de BredeSchool' (2008).