Te weinig geld voor kunst- en cultuureducatie
vrijdag 06 juni 2008
Onderzoek toont aan dat BredeScholen, culturele instellingen en gemeenten
het gebrek aan (structurele) financiering ervaren als grote belemmering voor
de ontwikkeling van kunst- en cultuureducatie.
Brondocument: 'Kunst en cultuur in de BredeSchool': een onderzoek naar
de randvoorwaarden, C. Oomen, Oberon, 2008.
ëëVerder blijkt uit het door Oberon uitgevoerde onderzoek 'Kunst en
cultuur in de BredeSchool' dat medewerkers van culturele instellingen
deskundig zijn op hun vakgebied, maar vaak de didactische vaardigheden
en flexibiliteit missen om in een BredeSchool te werken.
Daarnaast is duidelijk geworden dat de instellingen in veel gevallen
aanbod op maat ontwikkelen voor individuele BredeScholen, maar dat het
zelden komt tot de ontwikkeling van gezamenlijke programma's.
Bliotheken, centra voor kunst en cultuur en musea zijn volgens de
onderzoekers de actiefste partners in het culturele netwerk rond
BredeScholen. In de praktijk blijken de instellingen en de scholen
elkaar nog onvoldoende te kennen. Kortom, nog niet alle
randvoorwaarden voor de ontwikkeling van kunst- en cultuur in de
BredeSchool zijn gerealiseerd.
Oberon heeft het onderzoek uitgevoerd door medewerkers van culturele
instellingen, BredeScholen en gemeenten te vragen naar hun ervaringen
met kunst en cultuur binnen de BredeSchool.
Klik hier voor het rapport 'Kunst en cultuur in de BredeSchool'
(2008).