Stichting Natuur en Milieu

13 juni 2008 - Stichting Natuur en Milieu vindt het oerstom dat het kabinet de milieuzones afwijst. Steden moeten juist zo snel mogelijk milieuzones instellen voor vrachtverkeer, bestelbusjes en ook personenautos. Vooral de milieuzone voor personenautos levert een grote gezondheidswinst op. Natuur en Milieu roept de Tweede Kamer op om de milieuzones te steunen.

Het kabinet stelt ten onrechte dat milieuzones voor personenautos niet effectief en onwenselijk zijn. Milieuzones blijken juist een van de meest effectieve maatregelen te zijn voor gemeenten om de lucht gezonder te maken. Door de meest vervuilende autos (zonder roetfilter) niet meer in de kwetsbare stadsbuurten toe te laten halveert de roetuitstoot.

Een aantal steden heeft daarom al milieuzones ingesteld voor vrachtwagens en wil dit graag uitbreiden met bestelwagens en perso-nenautos. Berekeningen van de gemeente Amsterdam laten zien dat vooral de milieuzone voor personenautos een grote gezondheidswinst oplevert door een afname van fijn stof concentraties met ruim vijftig procent.

De regering komt tot haar afwijkende conclusie doordat ze vooral naar de leeftijd van de autos heeft gekeken. Het is beter om naar de vervuiling te kijken. Een roetfilter plaatsen geeft de automobilist dan een eenvoudige mogelijkheid om zijn oudere auto schoner te maken. Voor autos waarvoor dit niet kan kunnen gemeenten, zoals Amsterdam al doet, een sloopregeling treffen. Zo worden milieuzones bijzonder effectief om de gezondheid te beschermen.

Verder stelt de regering dat milieuzones niet nodig zijn omdat ook zonder deze maatregelen de luchtkwaliteitsnormen gehaald kunnen worden. Daarmee geeft ze aan weinig belang te hechten aan de gezondheid van stadsbewoners. Er is namelijk brede consensus dat de concentraties fijn stof nog veel verder omlaag moeten dan de juridische grenswaarden. Want nog steeds heeft ruim 40 procent van de kinderen langs drukke snelwegen luchtwegklachten en overlijden er zon 18.000 mensen door ongezonde lucht. De Wereldgezondheidsraad stelt daarom dat de concentraties fijn stof gehalveerd moeten worden. In de steden is de aanpak van de vervuilende dieselautos hiervoor essentieel.

Komende donderdag spreekt de Tweede Kamer over de milieuzones. Natuur en Milieu roept de Kamer en gemeenten op om wél te kiezen voor gezondheid, en milieuzones in steden te stimule-ren. Veel Duitse steden en regios hebben al zon zone.

Publicatiedatum: 13-06-2008