Ingezonden persbericht




PERSBERICHT

Utrecht, 13 juni 2008

Peuterspeelzalen werken achterstand weg

Samenwerking tussen peuterspeelzalen en basisonderwijs verkleint ontwikkelingsachterstanden. Kinderen met een leerachterstand presteren veel beter als ze op de peuterspeelzaal al gestart zijn met Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) en dan doorstromen naar een basisschool waar hetzelfde VVE-traject voortgezet wordt. Dit blijkt uit het onlangs gepubliceerde onderzoek van de Universiteit van Tilburg. Samenwerking van basisscholen en peuterspeelzalen zou verder gestimuleerd en geïntensiveerd moeten worden, vinden de onderzoekers. De financiering moet structureel veilig worden gesteld en de leidsters moeten nog beter opgeleid worden.

MOgroep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening, die ruim 320 peuterspeelzaalorganisaties vertegenwoordigt, ziet in het onderzoek een bevestiging van de werkwijze van peuterspeelzalen, die grotendeels ook VVE aanbieden. Het bevestigt ook hoe belangrijk het is om principiële keuzes te maken: voor resultaten op lange termijn moet je investeren in de basis.

Peuterspeelzalen worden door gemeenten verschillend gefinancierd met als gevolg ook grote verschillen in ouderbijdragen. Ineke Smidt, voorzitter bestuur MOgroep W&MD: 'peuterspeelzalen moeten niet duurder zijn dan de kinderopvang. We zijn blij met het voornemen van Dijksma om extra geld uit te trekken voor verlaging van de ouderbijdragen voor de VVE-doelgroep. We pleiten er ook voor dat gemeenten voor niet VVE-kinderen de ouderbijdragen op hetzelfde niveau brengen als de kinderopvang. Voor goede uitvoering van achterstandsbestrijding is het essentieel dat allerlei soorten kinderen elkaar in de peuterspeelzaal blijven ontmoeten. We gaan ervan uit dat de overheid door de onderzoeksresultaten van de Universiteit van Tilburg extra gemotiveerd zal zijn voldoende in peuterspeelzalen te investeren.'

Jeff Wintgens, directeur Peuterspeelzaalwerk Heerlen en lid van de MOgroep: '12 van onze 22 peuterspeelzalen werken met VVE. De samenwerking met de school is heel concreet: we zitten in het schoolgebouw, er zijn diverse onderlinge contacten en afspraken. We gebruiken dezelfde VVE-programma's en thema's. Wij hebben een leerlingvolgsysteem en een extra ouderprogramma. Als het kind van de peuterspeelzaal doorgaat naar de school, dragen we het kind over: de school weet van ons precies wie er binnenkomt, en geeft dat kind dan ook weer volgens hetzelfde systeem VVE.'

Peuterspeelzalen zijn een belangrijke schakel in het lokale jeugdwerk: de leidsters zijn getraind om achterstanden en problemen te signaleren. Ook verwijzen ze door naar het maatschappelijk werk, voor opvoedingsondersteuning bijvoorbeeld. In veel gezinnen is het niet vanzelfsprekend dat je als ouder met je kind speelt en het voorleest. Peuterspeelzalen werken vaak met gezinsgerichte programma's als bijvoorbeeld Opstapje. Het is een goede zaak dat staatssecretaris Dijksma onlangs in haar beleidsbrief ook benadrukte dat gezinsgerichte programma's goed werken bij achterstandsbestrijding.

Info: Jennifer Elich, communicatieadviseur MOgroep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening 06 - 15 06 07 36


---- --