Telfort breekt met traditionele belwinkel

20/06/2008 06:00

Creative Venue BV

Telfort breekt met traditionele belwinkel - Tarieven centraal in plaats van mobiel toestel

Telfort opent zaterdag 21 juni vijf compleet nieuw ingerichte bel- en internetwinkels in Nederland. In deze 'nieuwe generatie' Telfort winkels staan beltarieven centraal, in plaats van de gebruikelijke mobiele toestellen. Hiermee breekt het bedrijf radicaal met de traditionele belwinkels. De opening is een eerste stap in een grootschalige ombouwoperatie van alle 27 bestaande en acht nieuwe winkels. De operatie maakt deel uit van de 'low cost' distributiestrategie die Telfort eind vorig jaar in gang zette. Behalve in de nieuwe belwinkels blijft de consument ook welkom in de Telfort shop-in-shop outlets, de kiosken op stations en de kramen op diverse markten, waaronder de Beverwijkse Bazar.

In de eenvoudig - tegen lage kosten - ingerichte winkels staan lage beltarieven en keuzegemak van de abonnementen en internet centraal. Klanten kunnen binnen enkele minuten bellend de winkel uit lopen, of aangesloten worden op internet. Het Telfort winkelassortiment bestaat primair uit belbundels, sim-only abonnementen, prepaid kaarten, toestellen met basisfunctionaliteiten en no-nonsense internetpakketten tegen een vaste prijs. De eerste vijf nieuw ingerichte winkels bevinden zich in Haarlem, Rotterdam (Zuidplein), Den Haag, Almelo, Enschede. De overige 30 winkels worden omgebouwd voor het einde van het jaar.

Shake-out

Telfort verwacht de komende jaren een verschuiving in de distributieketen met als gevolg een 'shake out' onder belwinkels, die nu nog een indirect verkoopkanaal zijn van toestelfabrikanten. Deze winkels verkopen vooral toestellen, met daaraan gekoppeld een abonnement van een provider.

Volgens Roald Hulst, directielid van Telfort, verantwoordelijk voor de directe verkoopactiviteiten, kiezen klanten echter in toenemende mate voor 'provider' winkels omdat ze daar een lage prijs, gemak en betrouwbaarheid krijgen. "Klanten worden steeds slimmer. De tijd dat ze een hele zatermiddag besteedden om een passend mobiel abonnement te kopen is echt voorbij. Mobiel bellen en internet wordt steeds meer een commodity. Als je dat weet moet je de consument bedienen met gemak, eenvoud en overzicht. Dat zie je terug in onze nieuwe winkels", aldus Hulst.

Low cost strategie

Om mobiel bellen en internet goedkoper te maken voert Telfort heel bewust een 'lage kosten' distributie- en verkoopstrategie. Telfort verkooppunten zijn terug te vinden op goedkope locaties waar veel winkel traffic en contact met de Telfort doelgroep is. Het assortiment richt zich op eenvoudige transparante bel- en internettarieven zodat de klant direct weet waar hij aan toe is en gemakkelijk kan vergelijken. Om klanten niet te laten betalen voor gadgets die ze niet gebruiken biedt Telfort klanten overwegend eenvoudige toestellen aan met basisfunctionaliteit.

"We treffen inmiddels de voorbereidingen om vanaf volgend jaar onze distributiegraad met meer nieuwe winkels te verhogen. Op korte termijn hopen we ook nieuwe shop-in-shop-overeenkomsten en verrassende vormen van alternatieve distributie te kunnen aankondigen", aldus Hulst.

Naast de fysieke distributie groeit de onlineverkoop van sim-only abonnementen sterk via het eigen internetkanaal. Telfort verwacht dat in het prijssegment waar het bedrijf zich op richt binnen 10 jaar 90% van de aansluitingen online zal verlopen. De resterende 10% verloopt dan via retailers.

Meer informatie over de nieuwe winkels: www.telfort.nl





http://www.telfort.nl