Nederlandse Spoorwegen

20 juni 2008

Minder treinen tussen Amsterdam en Utrecht
Reizigers van Amsterdam Centraal naar Utrecht Centraal en omgekeerd kunnen gebruik maken van een rechtstreekse omgeleide Intercity die 2 x per uur rijdt. Overige reizigers die reizen tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal v.v. worden vervoerd met de metro en met stopbussen vervoerd.

Op zaterdag 21 juni en zondag 22 juni 2008 is er geen treinverkeer mogelijk tussen Amsterdam Muiderpoort en Utrecht via Breukelen en tussen Harmelen-aansluiting en Breukelen.

Wat verandert er in de dienstregeling?
Reizigers van Amsterdam Centraal naar Utrecht Centraal en omgekeerd kunnen gebruik maken van een rechtstreekse omgeleide Intercity die 2 x per uur rijdt. Overige reizigers die reizen tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal v.v. worden tussen Amsterdam Centraal - Amsterdam Amstel - Duivendrecht - Amsterdam Bijlmer v.v. en tussen Amsterdam zuid - RAI - Duivendrecht - Amsterdam Bijlmer vervoerd met de metro en tussen Duivendrecht - Abcoude - Breukelen - Maarssen - Zuilen - Utrecht met stopbussen vervoerd. Reizigers tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Amstel kunnen gebruik maken van de reguliere stadsbus.
Voor reizigers tussen Utrecht Centraal en Schiphol rijdt er een rechtstreekse bus. Alle Internationale treinen die volgens dienstregeling naar en vanaf Amsterdam via Abcoude naar Utrecht rijden, worden omgeleid via Hilversum. De treinen vertrekken hierdoor eerder uit Amsterdam en komen later aan.

Reisadvies
Reizigers van Amsterdam CS/Amsterdam Zuid naar Amsterdam Amstel, Duivendrecht en Bijlmer kunnen op vertoon van hun NS plaatsbewijs met de metro naar hun bestemming reizen. Reizigers van Amsterdam CS naar Utrecht en verder reizen per omgeleide treinen van de serie 3000. Reizigers naar Bijlmer, Abcoude, Breukelen en Maarssen gaan vanaf Duivendrecht per NS bus naar hun bestemming. Deze bus rijdt door naar Utrecht CS.

Vanaf Schiphol:
Reizigers naar Utrecht en verder kunnen op drie manieren naar Schiphol namelijk: Per snelbus Schiphol - Utrecht
Eerst naar Amsterdam CS. Daar overstappen op de via Hilversum omgeleide intercity naar Utrecht. Afhankelijk van tijdstip en eindbestemming wordt een reisadvies op maat gegeven.

Voor meer informatie over de dienstregeling kunnen reizigers terecht op de internetsite van NS via www.ns.nl of bellen met 0900 - 1475 ( 0,35 per minuut). Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Carola Belderbos, Persvoorlichting NS, telefoon: 088 ­ 6711439 of 06 - 47268397.

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum 20 juni 2008
Pagina 2/2

NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.

NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.

NS deelt het spoorwegnet ­ het drukst bereden van Europa ­ met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.


---- --