Aanbieders van internettelefonie moeten consumenten goed voorlichten

24/06/2008 09:59

Opta

Den Haag, 24-06-2008. De meeste vormen van internetbellen (VoIP) vallen onder de wettelijke criteria voor vaste telefonie. OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, houdt alle aanbieders van dit type VoIP-diensten aan de verplichtingen die gelden voor aanbieders van vaste telefonie. Voorbeelden hiervan zijn het aanbieden van nummerportabiliteit, het bellen naar 112 en het bellen van en naar het buitenland. Dit heeft OPTA bevestigd in haar Beleidsregels VoIP die de marktpartijen vandaag ontvangen.

Veel consumenten hebben hun vaste telefoonlijn ingeruild voor een telefoondienst via internet. Hoewel beide producten gelijk lijken, verschillen de gebruikte technieken. Vandaar dat de VoIP-dienst soms afwijkt. OPTA heeft in haar Beleidsregels VoIP vastgelegd in welke gevallen internetbellen mag verschillen van vaste telefonie. In die gevallen eist de toezichthouder dat de consument daar vooraf duidelijk van op de hoogte wordt gesteld. In de praktijk gaat het om een waarschuwing voor het kwaliteitsverlies dat kan optreden en/of de problemen die kunnen ontstaan bij het gebruik van randapparatuur. Daarbij valt te denken aan fax- en pinapparaten of alarmmelders die bij sommige aanbieders van internetbellen niet of slecht werken.

Bij de eerste serieuze introductie van VoIP, zo'n vier jaar geleden, heeft OPTA besloten om de ontwikkeling van het marktaanbod, dat op basis van deze nieuwe techniek ontstond, te volgen. Inmiddels heeft de techniek een vlucht kunnen nemen: anno 2008 maakt 1 op de 3 Nederlandse consumenten gebruik van internettelefonie. Nu de techniek goed ontwikkeld is en zoveel consumenten van de diensten gebruik maken, is het belangrijk dat internetbellers, waar mogelijk, dezelfde rechten hebben op het gebied van informatie, keuzevrijheid en veiligheid, als bellers die vast telefoneren. Wanneer uit klachten van consumenten blijkt dat dit niet het geval is, zal OPTA optreden tegen deze aanbieders van internettelefonie.

Voor OPTA zijn klachten van consumenten een belangrijke bron van informatie. Wanneer bedrijven zich niet houden aan de geldende verplichtingen, kunnen consumenten terecht bij www.consuwijzer.nl. Op deze site vinden consumenten informatie over hun rechten, ook op het gebied van internettelefonie. Zo kan een consument controleren of zijn specifieke VoIP-aanbieder valt onder de wettelijke criteria voor vaste telefoondiensten en of de Beleidsregels VoIP dus ook voor hem gelden. Vervolgens vinden ze informatie over hoe te handelen wanneer hun aanbieder zich niet aan de regels houdt. Ze kunnen dan bijvoorbeeld een klacht achterlaten en contact opnemen met de verantwoordelijke Geschillencommissie.

ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid. Het is ontstaan uit een samenwerking tussen drie toezichthouders die onder het Ministerie van Economische Zaken vallen: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en OPTA. ConsuWijzer bestaat uit een website met informatie, tips, voorbeelden en doorverwijzingen naar relevante instanties. Daarnaast is ConsuWijzer bereikbaar middels post en email of telefonisch via 088 - 0 70 70 70 (nationaal tarief).





http://www.opta.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,