Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

ONDOORZICHTIGHEID TROEF BIJ PROGRAMMARADEN

Den Haag, 24 juni 2008. Acht jaar nadat door de overheid een modelreglement werd opgesteld, blijken veel programmaraden nog steeds geheel verschillende criteria te hanteren voor hun adviezen en ondoorzichtige besluiten te nemen. Uit onderzoek blijkt dat door slechts 8 van de in totaal 58 programmaraden het modelreglement kenbaar worden gevolgd. Nog eens 8 programmaraden hebben eigen procedures vastgesteld en gepubliceerd. Van de overige 42 programmaraden is geen reglement bekend - 30 programmaraden geven op de website geen informatie over de door hen gevolgde procedures en 12 programmaraden beschikken niet over een website.

Deze conclusies komen uit een onderzoek van advocatenkantoor Bird & Bird naar het functioneren van programmaraden, dat is uitgevoerd in opdracht van NLkabel. Het parlement behandelt morgen een voorstel voor een nieuwe Mediawet waarin het systeem van programmaraden intact blijft.

Het doorgaans jaarlijkse advies dat de 58 programmaraden aan kabelbedrijven uitbrengen is vrijblijvend voor het standaardpakket van radio- en televisiezenders, maar in principe bindend voor het basispakket. De adviezen gelden alleen voor de kabelbedrijven en niet voor andere aanbieders van televisiediensten zoals KPN/Digitenne, Canal Digitaal en Tele2. Uit het onderzoek blijkt dat de programmaraden op basis van willekeurige procedures met uiteenlopende en onheldere criteria tot wisselende adviezen komen. Zo komt het begrip pluriformiteit in bijna de helft van de adviezen niet of nauwelijks voor, terwijl dit als expliciete taak wordt gesteld in de Mediawet.

Rob van Esch, directeur van NLkabel, zegt: "Het onderzoek laat zien dat veel klachten over het systeem van programmaraden gegrond zijn. Het systeem past niet meer in deze tijd. Wij willen graag meewerken aan modernisering van de consumenteninvloed. Wij waren er, samen met andere belanghebbende partijen, eigenlijk al met minister Plasterk uit. Deze Mediawet zwijgt echter in alle talen over programmaraden. Het met minister Plasterk overeengekomen model was een vorm van consumenteninvloed op basis van consumentenvoorkeuren. Het is een gemiste kans dat dit breedgedragen model van minister Plasterk nu niet wordt vastgesteld."


---

Nlkabel is de vereniging van Nederlandse kabelbedrijven. NLkabel draagt bij aan de bewustwording van de mogelijkheden van de moderne kabel, door allerlei activiteiten te organiseren en door feiten en kennis over de kabelsector actief te verspreiden.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de Rob van Esch, directeur van NLkabel, 070-305 33 33 / 06-20600535


---- --