Een Effie is een Leffie


Een zoektocht naar het geheim van de effectieve reclame

AMSTERDAM, 20080624 -- Tijdens de 25ste uitreiking van de Effie in het Tuschinski Theater vond de lancering plaats van de VEA publicatie 'Een Effie is een Leffie'. Het boekje is het resultaat van diepgaand onderzoek in opdracht van de VEA. Het boek telt 88 pagina's en is een zoektocht naar het geheim van de effectieve reclame. In de 25 jaar dat de Effie wordt uitgereikt in Nederland, heeft dat 230 winnende cases opgeleverd. Allemaal worden ze zonder uitzondering geroemd om hun effectiviteit.

Dit was reden voor de VEA om onderzoek te laten doen naar de factoren die de effectiviteit beïnvloeden. Winnende en niet-winnende cases uit de afgelopen 8 jaar werden vergeleken.
Maar wat zijn nu de belangrijkste conclusies die worden getrokken in het boek `Een Effie is een Leffie'? De titel verraadt de opvallendste al: een effectieve communicatie-uiting heeft vooral Lef! In deze tijd, waarin de consument kampt met een overdosis aan beschikbare informatie, is het belangrijk om de aandacht te trekken. Uit dit onderzoek blijkt dat a-typische reclames, die geen duidelijke verwachtingen scheppen, maar toch relevant zijn, het meest effectief zijn.
Voor zover bekend is dit het eerste onderzoek dat over de Effies is gepubliceerd en het is in opdracht van de VEA uitgevoerd door Jolijn van Cruchten. Zij voerde het onderzoek uit onder leiding van professor Fred van Raaij in het kader van haar afstuderen in de richting Economische Psychologie aan de Universiteit van Tilburg.

Meest effectieve medium:TV
Als we vanuit het onderzoek focussen op de mediacomponent dan is het opvallend dat TV het meest effectieve medium is. Het aandeel in het budget blijft nog steeds groeien. De discussies van de afgelopen jaren over de veronderstelde teruggang in effectiviteit van dit medium, wordt derhalve niet gestaafd door deze cijfers. Van alle onderzochte cases maakt 76% gebruik van het medium TV. Gemiddeld gaat bij winnende Effie-campagnes 26% van het marketingcommunicatiebudget naar TV. Niet verbazingwekkend is dat internet snel groeiende is. In bijna 62% van alle cases van de afgelopen 3 jaar werd internet ingezet. En het beschikbare budget voor internet steeg naar 4,5 procent.
`Een Effie voor een Leffie' is te bestellen bij de VEA voor 15 euro (incl. BTW).
ISBN nummer: 978-90-72512-09-3





Ingezonden persbericht