Socialistische Partij

SP Alkmaar :: Opinie

Gezond verstand is belangrijker voor de democratie dan wat dan ook

24-06-2008

In de pers wordt graag gespeculeerd over de democratie in de SP. Juist in deze dagen waar Agnes Kant het stokje van fractievoorzitter heeft overgenomen van Jan Marijnissen, eisen de opiniemakers van de pers dat Agnes een andere koers laat zien, zo niet, dan stellen ze dat het bewijs is geleverd dat de SP niet democratisch is. Grappig eigenlijk.

De huidige politiek is er een waar politici zich moeten laten gelden en waar zij vooral hun eigen karakter op de voorgrond moeten plaatsen. Als we terug gaan in de tijd waren het de alleenheersers die op basis van eigen karakter en eigenzinnige ideeën hun stempel drukten op hun tijdvak. Democratie was een tegenbeweging die op eerlijke wijze doordachte meerderheidsstandpunten centraal stelden. Onder democratische verhoudingen waren leiders geen alleenheersers meer, maar waren zij mensen die met volle overtuiging dit meerderheidsstandpunt konden vormgeven.

We zijn blijkbaar verwend. Democratie is saai, democratie weten we nu zo langzamerhand wel en we willen weer terug naar de sterke egos die eigenzinnig de wereld naar hun hand willen zetten.

Nog grappiger is het dat het belangrijkste instituut die de waakhond was van de democratie en menselijke waardigheid, de pers, juist in deze jaren het voortouw neemt in het afschieten van breed gedragen politieke lijnen en eensgezindheid binnen politieke partijen.

Dit is grappig in een tijd waarin de democratie stevig verankerd lijkt.

Eigenlijk is het helemaal niet grappig.

Ook in de twintiger en dertiger jaren van de vorige eeuw kenden we dit soort bewegingen. Mensen als de AR politicus Schakel en de CPN politicus Bakker, die beiden hun leven hebben gewaagd tijdens het verzet in de tweede wereldoorlog, hebben zich altijd verzet tegen ego's die hun omgeving naar hun hand wilden zetten. Die generatie besefte zich als geen andere hoe belangrijk het is dat standpunten breed gedragen worden en dat sterke ego's,die als ongeleide projectielen hun persoonlijke wil willen opleggen aan grote groepen, in de hand moeten worden gehouden. Dat betekent dat je bij het kiezen van leiders vooral gekeken moet worden naar de democratisch ontwikkelde standpunten en wie op de meest geëigende wijze deze standpunten naar voren kan brengen. Toen de generatie van het verzet zich langzaam van het politieke toneel terugtrok, zagen we dat de super ego's langzamerhand terrein begonnen te winnen.

Als we de geschiedenis van de mensheid abstract beschouwen en daarbij ook de meest recente wetenschappelijke bevindingen over gedrag en de wijze waarop hormonen en eiwit constructies dominant zijn in het bepalen van het individuele gedrag, zien we een continu terug kerende beweging.

De drang naar het voortbestaan van de groep en de verantwoordelijkheid voor de hele groep tegenover de individuele drang om te overleven en zich te onttrekken aan de dagelijkse druk van keihard werken en risico's nemen om het groepsbelang te dienen c.q. te profiteren van de inspanningen van anderen om voor zich zelf zo veel mogelijk voordeel te halen.

Deze twee bewegingen kunnen niet zonder elkaar, versterken elkaar. Daarnaast zijn deze twee bewegingen tegengesteld omdat de ene beweging de andere uitsluit. Dus ze sluiten elkaar uit, maar kunnen ook niet zonder elkaar. Dat levert een continu spanningsveld op. Dit spanningsveld kan heel vruchtbaar zijn, maar ook heel destructief.

Voorbeelden van vruchtbaar resultaat zien we in de kunst, in de muziek en in de wetenschap. Artiesten, kunstenaars, ontwerpers en onderzoekers hebben ruimte nodig die anderen hen geven om te komen tot hoge prestaties die ze nooit kunnen bereiken als ze daarnaast ook nog veertig uur op het land zouden moeten werken.

Voorbeelden van destructief resultaat zien we in de georganiseerde misdaad, in mensen die graag macht naar zich toetrekken en mensen die met een narcistische drang er alles voor over hebben de top te bereiken. Zonder dit soort ego's zou er geen tweede wereldoorlog zijn geweest.

In de huidige samenleving zien we dat individualisering de boventoon voert. Mensen die opkomen voor de groep, voor hun medemensen, en daarbij solidariteit centraal stellen, worden afgedaan als aanhangers van achterhaalde denkbeelden. De mensen die zichzelf en hun individuele doelen centraal stellen, hebben alleen nog maar oog voor mensen van het zelfde type. Het lijkt er dus ook op dat iedereen het er over eens is dat overleven van het individu, oftewel gedrag dat louter gericht is op eigenbelang, goed is voor onze samenleving. Het lijkt er op dat dit onze tijdgeest is. Miljoenen mensen knikken ja, maar hebben zelf te lijden onder deze tijdgeest. Als er een enquête zou worden gehouden over het acceptabele van dit gedrag, kan het best wel eens zijn dat de meerderheid dit gedrag ook echt acceptabel vindt. Al deze mensen zijn immers onder invloed van deze tijdgeest. Veel mensen horen en beleven de hele dag dat deze tijdgeest goed is en weten inmiddels niet beter.

Als mensen er achter komen dat veel politieke beslissers en beleidsmensen, maar ook managers van instellingen en bedrijven eigenlijk niet veel meer in hun mars hebben dan de gemiddelde mens, en als zij erachter komen dat beslissingen genomen worden omdat iemand de ruimte krijgt zijn eigen dromen te verwezenlijken zonder te hebben onderzocht of daar maatschappelijke behoefte aan is, dan beginnen mensen zich achter hun oren te krabben. Als mensen horen dat directies van ziekenhuize4n en zorgverzekeraars stellen dat de marktwerking in de zorg vruchten heeft afgeleverd, maar er niet bij vertellen dat veel ontwikkelingen die onder de marktwerking wel mogelijk zijn, daarvoor door keiharde bezuinigingen op de zorg maar niet tot stand konden worden. Zij hebben het dan over onderzoek, nieuwe behandelmethoden. Ze vergeten te vermelden dat in landen als Griekenland en Duitsland dit soort vorderingen al veel eerder zijn gemaakt, maar dan met gewoon overheidsgeld. Gewone mensen zien dat door de marktwerking de thuiszorg, verpleeg- en verzorgingshuiszorg en de AWBZ als een kaartenhuis in elkaar dreigt te vallen. De mensen die de marktwerking verdedigen zijn wel de mensen die met een democratisch vertrouwen op de inboedel moesten passen. De meeste mensen beginnen zich af te vragen of de voorstanders van die marktwerking eigenlijk wel weten waar ze het over hebben. Nu blijkt dat Groen Links, PvdA en D66 Europarlementariers maar ook tweede kamerleden de europese grondwet en het verdrag van L±issabon nooit hebben gelezen of in iedere geval niet in zijn geheel hebben gelezen. Zij vertrouwen de Duitse Grunen en de Duitse liberalen. Deze mensen moeten namens hun achterban een afgewogen oordeel vellen.

De meerderheid draagt immers in goed vertrouwen haar macht over aan een minderheid in de veronderstelling dat daar verantwoordelijk mee wordt omgegaan. Het wordt nog beroerder als mensen ontdekken dat er veel mensen zijn die met een slimme persoonlijke strategie op topfuncties terecht komen en vervolgens eigenlijk niet goed weten wat ze daar moeten doen. Of ze doen maar wat of ze doen eigenlijk helemaal niets meer en zijn alleen nog maar bezig die functie te verdedigen.

Maar ja, dat hoort ook bij de tijdgeest. Het woord tijdgeest zegt het al. Als de tijden veranderen, verandert ook de tijdgeest. Ondanks de enorme technologische ontwikkeling en globalisering zien we een tegenbeweging. Een beweging van mensen die als gemeenschap hun eigen zaken weer onder controle willen hebben. Daar lopen de diverse vormen van uiteen.

Er zijn mensen die alleen maar denken in het individuele belang van hun buurt of straat en er zijn mensen die als buurt of straat niet misbruikt willen worden voor individuele doelen, maar ook snappen dat je rekening moet houden met mensen in andere buurten of straten.

Er zijn mensen die er tegen zijn dat Polen naar Nederland komen omdat ze daar nu eenmaal tegen zijn en er zijn mensen die zeggen dat het slecht is dat Polen naar Nederland komen omdat daarmee de opbouw van hun eigen land gevaar loopt en tegelijkertijd voor een laag loon hier aan de slag moeten zonder werknemersverzekeringen.

Er zijn mensen tegen Europa omdat ze Europa maar niks vinden. Er zijn mensen tegen de wijze waarop de democratische controle wordt uitgehold en verworvenheden van de afgelopen honderd jaar worden afgebroken onder het mom van Europa en de opgeklopte dreiging van China en Rusland (het verdrag waar de Ieren nu nee tegen hebben gezegd).

De eerste groepen zien alleen het eigenbelang en reageren op basis van de zogenaamde onderbuikgevoelens.

De tweede groepen bekijken het hele plaatje en zien dat zaken ook anders kunnen, dat een kleine groep van bevoorrechten totale bevolkingsgroepen uit elkaar speelt. Die tweede groep wordt in onze samenleving steeds sterker. Het moet uit zijn met individuele baantjesjagers. Het moet uit zijn aan ruimte geven aan mensen die alleen maar easy money als doel hebben. Er moet eerst worden nagedacht voor dat we verder gaan. Beslissingen die we nu nemen moeten niet een bedreiging worden voor onze kleinkinderen en achterkleinkinderen. Het voortbestaan van de groep moet weer centraal komen te staan.

In deze benadering past ook dat politieke organisaties niet zo maar op kandidaten met ballonnetjes en vlaggetjes stemmen. In deze benadering past dat er goed nagedacht wordt wat er van de kandidaten eigenlijk wordt verwacht, wat hun capaciteit moet zijn om vervolgens gezamenlijk te beslissen welke personen de besten zijn voor bepaalde posities. In deze benadering past dat standpunten niet zo maar gebaseerd zijn op een individueel idee, maar dat standpunten samen met de mensen die het aangaat worden onderworpen aan onderzoek, bijgesteld worden als dat nodig is en vooral gezond verstand op de voorgrond komt te staan.

Matt Delahaij