Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


PERSBERICHT: Aanpassing Brussels tramnet weinig transparant

Op 30 juni wordt het Brusselse tramnet aangepast: wie van bijvoorbeeld Schaarbeek of Ukkel naar het centrum wil, zal voortaan moeten overstappen. De klant is de dupe, aldus de BTTB. De gemeenten, hoofdverantwoordelijke voor de gebrekkige doorstroming, blijven buiten schot.

Tal van Brusselse tramlijnen kennen een vlotte doorstroming in de premetrotunnels maar staan, eenmaal ze bovengronds komen, in de file tussen de auto's. Verantwoordelijken voor de gebrekkige bovengrondse doorstroming zijn het Brussels Gewest en vooral de 19 gemeenten.

De MIVB wil het tramnet nu aanpassen: in de premetrotunnels en op een beperkt aantal bovengrondse tramlijnen gaan snelle trams rijden, maar wie van Schaarbeek of Ukkel naar het centrum wil zal voortaan moeten overstappen. Niet goed voor de tramgebruiker. De echte problemen worden daarmee niet aangepakt: trams met 100 tot 200 klanten aan boord schuiven gewoon mee aan tussen het autoverkeer: onaanvaardbaar, aldus de BTTB.

Bovendien gaan de gebruikers van de "oude" lijn 55 er in het weekend op achteruit: op zaterdag rijdt er nog maar één tram om de 15 minuten, op zondag om de 20 minuten, in plaats van de huidige rechtstreekse tram naar het centrum om de 7,5 en 10 minuten door de combinatie van de lijnen 55 en 56.

De BTTB stelt zich ook vragen bij de merkwaardige communicatie omtrent de wijzigingen: De MIVB kondigt aan dat er "'s avonds nieuwe rechtstreekse verbindingen" zijn. In realiteit wordt 's avonds alleen de bestaande toestand behouden, overdag worden de tramlijnen ingekort.

Wel positief is de aangekondigde aanpassing van het nachtnet. Vooral de verlaging van de tarieven (tot op heden 3 euro per rit) kan heel wat extra klanten aantrekken.

terug 27/06/2008