EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
30 juni 2008
evo:
'Duitsland slaat plank mis met inhaalverbod vrachtauto'
Tot
ontsteltenis van EVO wil de Duitse verkeersminister Wolfgang Tiefensee op
snelwegen een inhaalverbod voor vrachtauto's invoeren om verkeersopstoppingen
terug te dringen. Volgens EVO is dit een onzinnig idee. Onderzoek heeft
uitgewezen dat deze maatregel in sommige gevallen juist het ontstaan van files
kan versnellen.
Vrachtauto's
op linkerrijstroken zorgen voor een lager snelheidsverschil tussen de verschillende
rijstroken en hebben zodoende een positief effect op de doorstroming.
Inhaalverboden leiden juist tot grotere snelheidsverschillen tussen de stroken.
Op wegen waar veel in- en uitvoegend verkeer is, zal de rechterrijstrook hierdoor
vastlopen. De lange rij vrachtauto's zal namelijk ruimte moeten geven aan
het invoegende en uitvoegende verkeer en dus af moeten remmen. Het plan van
minister Tiefensee verslechtert volgens EVO niet alleen de doorstroming en verkeersveiligheid
maar brengt ook het milieu onnodig schade toe.
Naast
het inhaalverbod stelt Tiefensee voor om vrachtauto's te laten betalen
naar tijd en plaats. Deze maatregel zal echter geen effect hebben op het aantal
vrachtauto's dat gedurende de spits op de weg is. EVO wijst erop dat vrachtauto's
die niet in de spits hoeven te rijden, dit al niet doen. De overige vrachtauto's
worden door de strikte venstertijden echter gedwongen dit te blijven doen.
Bovendien
blijkt uit onderzoek dat de verdeling van het vrachtverkeer over de dag al
gelijkmatig is. Personenverkeer daarentegen kent juist enorme pieken. EVO pleit
er dan ook voor dat maatregelen die worden ingevoerd om het fileprobleem op te
lossen, worden gericht op de groepen die de files veroorzaken.