EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

30 juni 2008

evo:
'Duitsland slaat plank mis met inhaalverbod vrachtauto'

Tot
ontsteltenis van EVO wil de Duitse verkeersminister Wolfgang Tiefensee op snelwegen een inhaalverbod voor vrachtauto's invoeren om verkeersopstoppingen terug te dringen. Volgens EVO is dit een onzinnig idee. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze maatregel in sommige gevallen juist het ontstaan van files kan versnellen.

Vrachtauto's
op linkerrijstroken zorgen voor een lager snelheidsverschil tussen de verschillende rijstroken en hebben zodoende een positief effect op de doorstroming. Inhaalverboden leiden juist tot grotere snelheidsverschillen tussen de stroken. Op wegen waar veel in- en uitvoegend verkeer is, zal de rechterrijstrook hierdoor vastlopen. De lange rij vrachtauto's zal namelijk ruimte moeten geven aan het invoegende en uitvoegende verkeer en dus af moeten remmen. Het plan van minister Tiefensee verslechtert volgens EVO niet alleen de doorstroming en verkeersveiligheid maar brengt ook het milieu onnodig schade toe.

Naast
het inhaalverbod stelt Tiefensee voor om vrachtauto's te laten betalen naar tijd en plaats. Deze maatregel zal echter geen effect hebben op het aantal vrachtauto's dat gedurende de spits op de weg is. EVO wijst erop dat vrachtauto's die niet in de spits hoeven te rijden, dit al niet doen. De overige vrachtauto's worden door de strikte venstertijden echter gedwongen dit te blijven doen.

Bovendien
blijkt uit onderzoek dat de verdeling van het vrachtverkeer over de dag al gelijkmatig is. Personenverkeer daarentegen kent juist enorme pieken. EVO pleit er dan ook voor dat maatregelen die worden ingevoerd om het fileprobleem op te lossen, worden gericht op de groepen die de files veroorzaken.