Onderzoek naar alternatieven voor verbetering weg Zwolle-Ommen
Provinciale Staten van Overijssel en de raden van de gemeente Zwolle,
Dalfsen en Ommen hebben de richtlijnen voor het milieueffectonderzoek
naar de verbetering van de provinciale weg tussen Zwolle en Ommen,
deze week definitief vastgesteld. Dit betekent dat het komende
halfjaar een groot aantal alternatieven en varianten onderzocht worden
op milieu- en leefbaarheidseffecten, zoals: barrièrewerking,
verkeersveiligheid, geluid, lucht, natuur, landbouw, water en
gebiedsontwikkelingskansen. Ook wordt er een nieuwe verkeersanalyse
gemaakt en de probleem- en doelstelling herijkt. De onafhankelijke
Commissie voor de milieueffectrapportage adviseerde in februari 2008
meer alternatieven en varianten te onderzoeken om tot een goede keuze
te komen voor een vlotte en veilige doorstroming op de N 340. De
Staten en raden hebben het advies van de Commissie m.e.r. overgenomen.
Alternatieven en varianten
Alternatieven die in ieder geval onderzocht worden zijn:
* de bestaande weg handhaven met weinig of geen aanpassingen
(nul-alternatief);
* de huidige knelpunten op de weg oplossen met bijvoorbeeld
ongelijkvloerse kruisingen (nulplus-alternatief) ;
* de knelpunten op het huidige tracé aanpakken in combinatie met
maatregelen op andere (stroom-)wegen in het gebied
(netwerkalternatief)
* de bestaande weg verbreden en opwaarderen tot een stroomweg (100
km/uur);
* de aanleg van een nieuw noordelijk tracé dat aansluit op de
toekomstige omleiding Ommen;
* een combinatie van een deels nieuw tracé plus uitbouw van een deel
van het bestaande tracé
* een meest milieuvriendelijk alternatief (MMA)
Bij het nieuwe noordelijke tracé gaat het om één variant ten noorden
van het natuurgebied Varsenerveld en één ten zuiden hiervan. Ter
hoogte van Hessenpoort gaat het om een variant ten noorden van de
huidige N 340 en onder langs bedrijventerrein Hessenpoort. Daarnaast
worden snelheidsvarianten onderzocht en varianten met verschillende
aantallen rijstroken, al dan niet met een middenbermscheiding.
Procedure
Naar verwachting is het eerste deel van het milieueffectonderzoek
(Plan-MER) eind 2008 afgerond. Dan is een vergelijking van de effecten
van de alternatieven en varianten beschikbaar. Gedeputeerde Staten
komen vervolgens, in overleg met de betrokken gemeenten, in een aparte
nota met een keuzevoorstel. Het keuzevoorstel en de PlanMER worden ter
inzage gelegd. Provinciale staten zullen daarna in 2009 een
tracébesluit nemen.
Dit tracébesluit (het voorkeursalternatief) wordt verder uitgewerkt.
De concrete milieueffecten van het uiteindelijke wegontwerp en andere
effecten op de omgeving worden verder onderzocht en beoordeeld in een
zogenaamd Besluit-MER. Als het Besluit-MER gereed is, nemen de
gemeenten Zwolle, Dalfsen en Ommen een besluit over de inpassing van
de weg in de bestemmingsplannen. Dit is voorzien in 2010.
Meer informatie over de verbetering van de N 340 is te vinden op
www.provincie.overijssel.nl/n340.
Provincie Overijssel