Provincie Overijssel

Onderzoek naar alternatieven voor verbetering weg Zwolle-Ommen

Provinciale Staten van Overijssel en de raden van de gemeente Zwolle, Dalfsen en Ommen hebben de richtlijnen voor het milieueffectonderzoek naar de verbetering van de provinciale weg tussen Zwolle en Ommen, deze week definitief vastgesteld. Dit betekent dat het komende halfjaar een groot aantal alternatieven en varianten onderzocht worden op milieu- en leefbaarheidseffecten, zoals: barrièrewerking, verkeersveiligheid, geluid, lucht, natuur, landbouw, water en gebiedsontwikkelingskansen. Ook wordt er een nieuwe verkeersanalyse gemaakt en de probleem- en doelstelling herijkt. De onafhankelijke Commissie voor de milieueffectrapportage adviseerde in februari 2008 meer alternatieven en varianten te onderzoeken om tot een goede keuze te komen voor een vlotte en veilige doorstroming op de N 340. De Staten en raden hebben het advies van de Commissie m.e.r. overgenomen.

Alternatieven en varianten
Alternatieven die in ieder geval onderzocht worden zijn:
* de bestaande weg handhaven met weinig of geen aanpassingen (nul-alternatief);

* de huidige knelpunten op de weg oplossen met bijvoorbeeld ongelijkvloerse kruisingen (nulplus-alternatief) ;
* de knelpunten op het huidige tracé aanpakken in combinatie met maatregelen op andere (stroom-)wegen in het gebied (netwerkalternatief)

* de bestaande weg verbreden en opwaarderen tot een stroomweg (100 km/uur);

* de aanleg van een nieuw noordelijk tracé dat aansluit op de toekomstige omleiding Ommen;

* een combinatie van een deels nieuw tracé plus uitbouw van een deel van het bestaande tracé

* een meest milieuvriendelijk alternatief (MMA)

Bij het nieuwe noordelijke tracé gaat het om één variant ten noorden van het natuurgebied Varsenerveld en één ten zuiden hiervan. Ter hoogte van Hessenpoort gaat het om een variant ten noorden van de huidige N 340 en onder langs bedrijventerrein Hessenpoort. Daarnaast worden snelheidsvarianten onderzocht en varianten met verschillende aantallen rijstroken, al dan niet met een middenbermscheiding.

Procedure
Naar verwachting is het eerste deel van het milieueffectonderzoek (Plan-MER) eind 2008 afgerond. Dan is een vergelijking van de effecten van de alternatieven en varianten beschikbaar. Gedeputeerde Staten komen vervolgens, in overleg met de betrokken gemeenten, in een aparte nota met een keuzevoorstel. Het keuzevoorstel en de PlanMER worden ter inzage gelegd. Provinciale staten zullen daarna in 2009 een tracébesluit nemen.

Dit tracébesluit (het voorkeursalternatief) wordt verder uitgewerkt. De concrete milieueffecten van het uiteindelijke wegontwerp en andere effecten op de omgeving worden verder onderzocht en beoordeeld in een zogenaamd Besluit-MER. Als het Besluit-MER gereed is, nemen de gemeenten Zwolle, Dalfsen en Ommen een besluit over de inpassing van de weg in de bestemmingsplannen. Dit is voorzien in 2010.

Meer informatie over de verbetering van de N 340 is te vinden op www.provincie.overijssel.nl/n340.