Gemeente Breda

Groot effect van Mall Tilburg op detailhandel en modebranche in wijde omtrek

Dit is een gezamenlijk persbericht van gemeenten Breda, Eindhoven, Helmond en s-Hertogenbosch

Onderzoek van vier Brabantse steden naar effecten Mall Tilburg

De vestiging van een Mall aan de noordkant van Tilburg zal een aanzienlijk effect hebben op de omzet van de gevestigde detailhandel in Tilburg en de aangrenzende gemeenten.

Dit geldt met name voor het recreatieve segment en specifiek voor de modebranche. Ook in de zone tot 30 autominuten zal een Mall grote gevolgen hebben. Voor s-Hertogenbosch en Breda zullen de effecten op de modebranche zeer schadelijk zijn voor de economie van de binnenstad. De modebranche heeft immers een belangrijke functie voor het trekken van bezoekers naar de binnenstad. Eindhoven en Helmond zullen beperkt negatieve effecten ondervinden. Daarnaast zal de infrastructuur rond de Mall fors moeten worden verbeterd om het verwachte aantal bezoekers met de auto te kunnen opvangen.

Dit zijn enkele conclusies uit het rapport van bureau EIM, onderdeel van Panteia uit Zoetermeer, dat de economische effecten van een Mall in Tilburg voor de detailhandelsstructuur in de regio heeft onderzocht. Hierbij zijn zes varianten doorgerekend van 60.000 tot 200.000 m² bruto vloeroppervlak. De vier steden Breda, Eindhoven, Helmond en s-Hertogenbosch hebben opdracht gegeven tot dit onderzoek

Omzetverlies
De economische effecten van de Mall zijn groot: 74% van de omzet gaat ten koste van het huidige winkelaanbod in de omgeving. Dat geldt met name voor het recreatieve segment en specifiek voor de modebranche. Voor Tilburg variëren deze effecten tussen de 10% en 34%. Ook de detailhandel in het gebied binnen 30 minuten afstand ervaart negatieve effecten. Het kleinste scenario (60.000 m² bvo) leidt al tot een omzetverlies van 14% in het modesegment. Voor het grootste scenario is dat rond de 40%. Daarbij is een algemeen aanvaard gegeven dat bij een omzetverlies van 10% en meer gesproken kan worden van duurzame ontwrichting van de bedrijfsvoering van een detaillist.

Voor de steden s-Hertogenbosch en Breda variëren de effecten in het recreatieve segment van 6 á 7% tot 20 á 24 %, afhankelijk van het aantal vierkante meters. Realisatie van de Mall concurreert met plannen voor (binnenstads)ontwikkelingen in de gemeente s-Hertogenbosch (Groot ZiekenGasthuis terrein), de gemeente Breda (Achter de Lange Stallen en Park Bavelse Berg) en Waalwijk (Meubelboulevard en De Els).

Twijfels haalbaarheid
De onderzoekers hebben twijfels over de haalbaarheid van het concept op de beoogde plek. De Mall sluit niet voldoende aan op de kenmerken van het verzorgingsgebied en dat gebied
is ook te klein voor een dergelijke Mall. De mogelijkheden om te voorzien in leisure in de Mall zijn voor een deel beperkt. De Efteling ligt om de hoek en Tilburg voorziet al in megabioscopen. Andere locaties in Nederland, men moet dan denken aan de noordvleugel van de Randstad, komen qua omvang van de doelgroep en inkomensniveau meer in aanmerking voor het door de ontwikkelcombinatie gepresenteerde concept van de Mall.

Werkgelegenheid
De Mall levert werkgelegenheid op. EIM becijfert dat het aan directe werkgelegenheid tussen de 1.650 en 5.150 arbeidsplaatsen oplevert en aan indirecte werkgelegenheid 460 tot 1.440 arbeidsplaatsen. Dit is deels tijdelijk. Daarnaast zullen er ook arbeidsplaatsen verloren gaan. In aan Tilburg grenzende gemeenten, en de B5 gemeenten gaat het om een verlies van 1.633 tot 4.930 arbeidsplaatsen. Het verlies in s-Hertogenbosch loopt op van 270 naar 850 arbeidsplaatsen; in Breda van 345 naar 1090 arbeidsplaatsen.

Bereikbaarheid
De komst van de Mall vergt een grote investering in infrastructuur en parkeervoorzieningen om de reistijden acceptabel te houden en het verkeer niet te laten vastlopen. 80% Van de bezoekers (minimaal 5 miljoen) komt namelijk met de auto. Omdat het onderzoeksbureau van mening is dat 5 miljoen bezoekers een te lage inschatting is in Centro Oberhausen (70.000 m² winkels en leisure) komen jaarlijks 24 miljoen bezoekers - is ook gerekend met 7,5 en 12 miljoen bezoekers. Dat maakt de infrastructurele uitdaging alleen maar groter.

Onderzoek Tilburg
De gemeente Tilburg heeft zelf ook een onderzoek laten doen naar de economische effecten van de komst van een Mall. De vier andere grote Brabantse gemeenten vinden deze ontwikkeling en de mogelijke impact ervan op hun steden van dermate groot belang, dat ze een onafhankelijke contra expertise hebben laten uitvoeren. Na het zomerreces vindt er overleg plaats tussen de vijf grote Brabantse Steden en de provincie Noord-Brabant. Dan worden de resultaten van de verschillende onderzoeken besproken.

s-Hertogenbosch, Breda, 30 juni 2008

Te downloaden:

* Haalbaarheid en effecten megamall Tilburg.pdf