Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Nieuwegein, 30 juni 2008

Rookverbod horeca vergroot kans op relatie Nederlandse singles Parship.nl onderzoekt invloed van roken op kans op een relatie

Het rookverbod in de horeca per 1 juli zou het hoge aantal singles in Nederland kunnen terugdringen. Onderzoek onder 2443 leden van relatiebemiddelingssite Parship.nl wijst namelijk uit dat rokers minder kans hebben op een relatie. Voor bijna 12%* van de Nederlandse rokers is het verbod aanleiding om te stoppen met roken. De singles onder hen zullen versteld staan van de extra aandacht die zij dan krijgen. 36% van de vrouwen en 29% van de mannen die online op zoek zijn naar een relatie, zoekt namelijk geen contact met mensen die roken. Als roker beperk je dus je eigen markt waarop je een potentiële partner kunt vinden. Daarnaast zegt een kwart van de singles dat ze het een enorme afknapper vindt als hun date blijkt te roken. Al is dit voor hen niet direct een reden om het contact helemaal te verbreken. Een kleine 16% van de niet-rokers vindt het niet erg om een rokende partner te hebben.

Rokers in Nederland*
In de jaren 70 rookte 60% van de volwassen Nederlandse bevolking, vandaag de dag is dat nog maar 28%, verwacht wordt dat het percentage na 1 juli met bijna 2% daalt. Ruim driekwart van de mensen die nu rookt is van plan om ooit te stoppen met roken, ongeveer 20% geeft aan dat ze dit doen voor hun partner.


* cijfers uit het Continu Onderzoek Rookgewoonten (volwassenen vanaf 15 jaar) en de Roken Jeugd Monitor (jongeren van 10 tot 19 jaar) dat TNS-NIPO in 2007 in opdracht van STIVORO uitvoerde.

Over PARSHIP
PARSHIP is een relatiebemiddelingsite met meer dan 5 miljoen leden. PARSHIP richt zich op relatiebemiddeling via het internet en onderscheidt zich door haar integere, serieuze en betrouwbare werkwijze. De wetenschappelijke persoonlijkheidstest die door PARSHIP gehanteerd wordt, zorgt ervoor dat op zeer zorgvuldige wijze matches tussen de juiste personen tot stand komen. Sinds de lancering in Duitsland in 2001 heeft PARSHIP haar online diensten in twaalf andere landen geïntroduceerd, waaronder Nederland in december 2003. PARSHIP.nl werkt in Nederland samen met diverse partners, zoals RTL Nederland, de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, Psychologie Magazine en Elsevier. PARSHIP is een dochteronderneming van de Duitse uitgeversgroep Holtzbrinck.


- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie (