Persbericht

Nederlandse werknemer verzet zich meest tegen verandering

~ Topmanager heeft moeite steun te winnen voor veranderingsinitiatieven, blijkt uit onderzoek Celerant Consulting ~

Amsterdam, 30 juni 2008 Nederlandse werknemers laten zich niet gemakkelijk overhalen om mee te gaan met een verandering. In vergelijking met andere Westerse landen heeft de Nederlandse topmanager de meeste moeite om de steun van zijn mensen te winnen voor een verandering. Dat blijkt uit het onderzoek Managing Change Successfully van de Economist Intelligence Unit (EIU), in opdracht van Celerant Consulting.

Het onderzoek is gehouden onder meer dan 600 senior executives in Europa en Noord-Amerika. Gevraagd naar de grootste barrière voor het doorvoeren van een succesvolle verandering, antwoordt 71 procent van de Nederlandse leidinggevenden het krijgen van steun van werknemers. Dat is fors meer dan de internationale collega s: gemiddeld noemde slechts 51 procent van de ondervraagden in het onderzoek deze factor als grootste barrière.

Tegelijkertijd blijken Nederlandse managers het minste moeite te hebben met binnen het budget blijven (7 procent), tegenover een internationaal gemiddelde van 16 procent. Geld blijkt amper een rol te spelen: slechts 8 procent van de ondervraagden geeft aan dat veranderingsprojecten het afgelopen jaar stuk zijn gelopen omdat er te weinig geld voor is uitgetrokken. Gemiddeld spenderen bedrijven 0,1 procent van de jaarlijkse omzet aan veranderingsprogramma s.

De topmanagers zijn ook gevraagd naar de succesfactoren van geslaagde veranderingsprojecten in de afgelopen twaalf maanden. Hier scoren de Nederlandse ondervraagden wederom het laagste op de steun van de medewerkers: slechts 9 procent van de leidinggevenden geeft aan dat dit heeft bijgedragen aan het succes van een verandering, tegenover 17 procent gemiddeld.

Uit het onderzoek komt naar voren dat bijna tweederde van de bedrijven reageert op de kredietcrisis met het doorvoeren van een ingrijpende verandering. 37 procent van de Nederlandse topmanagers is van plan de komende twaalf maanden meer uit te geven aan veranderingsinitiatieven dan het afgelopen jaar, slechts 20 procent trekt minder geld uit voor verandering. De meest genoemde doelen van deze veranderingen zijn het verbeteren van de efficiency, kostenbesparing en het voorbereiden van het bedrijf op toekomstige groei en uitdagingen. Nederlandse topmanagers blijken bovengemiddeld gefocust te zijn op efficiency.

Een veranderingsproces valt of staat met de steun van mensen in de organisatie , zegt Directeur Nederland Vivek Chaturvedi van Celerant Consulting. Bij een ingrijpende verandering kun je niet volstaan met het uitdelen van een nieuwe organisatiestructuur, nieuwe budgetten of de nieuwe strategie. Het gaat om het veranderen van het gedrag van mensen. Pas als zij de verandering begrijpen en er achter staan, kan een verandering slagen. Dat kost veel tijd en werk.

Echter, als leidinggevenden zelf toegeven dat de meerderheid van deze initiatieven niet slaagt, wat moeten ze dan doen om een succesvol veranderingsproject door te voeren? Ons onderzoek laat zien dat bedrijven veranderingsinitiatieven zien stranden doordat ze het niet voor elkaar krijgen om draagvlak te krijgen bij werknemers in alle lagen van de organisatie. Dat gebeurt vooral wanneer mensen onvoldoende duidelijk is wat hun individuele- en groepsbijdrage is aan het behalen van de doelstellingen. Maar al te vaak wordt een veranderingsprogramma gezien als een excuus om mensen te ontslaan.