30 juni 2008, Den Haag - Vandaag publiceert Unicef Nederland haar
jaarcijfers over 2007. Het afgelopen jaar was voor de Nederlandse
afdeling van de VN-kinderrechtenorganisatie een jaar met twee
gezichten. Naast een succesvol jaar voor leden- en fondsenwerving, was
2007 een jaar waarin een veranderingsproces meer dan gewone inzet
vroeg van de medewerkers én de organisatie. Unicef Nederland sluit het
jaar echter af met goede resultaten.
Per saldo kreeg Unicef Nederland er het afgelopen jaar 30.500 leden
bij. Het totale ledental nam daarmee toe tot 273.500. De inkomsten uit
eigen fondsenwerving namen toe met 5,5 procent en stegen naar EUR 42,6
miljoen. In totaal heeft de organisatie in 2007 EUR 66,- miljoen
geworven, waarvan EUR 56,3 miljoen (85 procent) werd besteed aan
Unicef's werk voor kinderen wereldwijd. De hoogste donatie was ook dit
jaar weer afkomstig van de Nationale Postcode Loterij, die in totaal
EUR 15,4 miljoen bijdroeg aan het werk van Unicef.
Bestedingen en kosten
Van de bestede EUR 56,3 miljoen ging EUR 49,9 miljoen naar circa 155
ontwikkelingslanden voor Unicef's hulpprogramma's op het gebied van
onderwijs, water, sanitaire voorzieningen, gezondheidszorg, voeding en
bescherming van kinderen tegen geweld en uitbuiting. Ten opzichte van
2006 is dit een lichte daling van bijna 2 procent (2006: EUR 50,8
miljoen). EUR 6,4 miljoen werd besteed aan de andere primaire
doelstelling van de organisatie: voorlichting, pleitbezorging en
onderwijsactiviteiten rondom kinderrechten in Nederland.
De kosten voor eigen fondsenwerving worden uitgedrukt in een
percentage van de opbrengsten uit eigen fondsenwerving. Conform de
norm van het Centraal Bureau Fondsenwerving is dit percentage maximaal
25 procent. In 2007 heeft Unicef Nederland de berekening van het
kostenpercentage aangepast ten opzichte van de voorgaande jaren. De
nieuwe berekening geeft een reëler beeld van de kosten en komt uit op
21 procent (2006: 20,6 procent, volgens dezelfde berekening).
De interne organisatie
De interne organisatie stond in 2007 in het teken van een
transitieproces om de organisatie te versterken en beter te laten
aansluiten bij de ambitieuze doelstelling voor de komende jaren.
Unicef Nederland wil een directe en aantoonbare bijdrage leveren aan
het werk van Unicef voor kinderen én een nog grotere autoriteit worden
op het gebied van kinderrechten. Het verder professionaliseren van de
interne processen en de daarmee gepaarde veranderingen hebben het
afgelopen jaar veel gevraagd van de medewerkers en de organisatie. Het
proces leidde tot een beleidsplan voor de periode 2007-2010 en de
opzet voor een nieuwe organisatiestructuur. Hiermee is Unicef
Nederland klaar voor een nieuwe sprong voorwaarts in 2008.
Unicef, de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties, heeft
hulpprogramma's in circa 155 landen en komt wereldwijd op voor de
rechten van kinderen. Met als motto 'Kinderen eerst' geeft Unicef
Nederland voorlichting over dit werk en werft daar fondsen voor. Ook
lobbyt Unicef Nederland voor de naleving van het Verdrag voor de
Rechten van het Kind in Nederland.
* * * *