Ingezonden persbericht


Persbericht

ONDERZOEK VISA EUROPA TOONT AAN:
Europese retailers voorspellen winkels met meer gemak voor de consument

Eindhoven, 30 juni 2008 - Er zijn grote veranderingen op komst in de Europese retailmarkt. Retailers in heel Europa geven aan dat rond 2012-2015 verscheidene thema's zoals sociale verantwoordelijkheid, betalingstechnologieën en klantgedrag, een effect gaan hebben op hun winkels en de retailmarkt als geheel. De Nederlandse retailer benoemd met name elektronisch betalen en het milieu als belangrijkste aandachtspunten. Deze bevindingen komen uit het rapport The Store of the Future 2012-15 dat door het Centre for Retail Research uit Groot-Brittannië is uitgevoerd in opdracht van Visa Europa.

Tijdens het onderzoek werden vertegenwoordigers ondervraagd van 300 grote en middelgrote retailers in zeven Europese landen: Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Noorwegen, Zweden en Groot-Brittannië. Visa Europa vroeg de retailers de belangrijkste veranderingen te voorspellen in de markt rond 2012 - 2015.

Opvallendste onderzoeksresultaten Nederland
De opvallende resultaten voor de Nederlandse markt zijn:
- De meeste Nederlandse retailers verwachten rond 2012-2015 een nieuwe winkelformule te introduceren;
- 48,8% van de Nederlandse retailers is van mening dat de elektronische betalingen steeds belangrijk worden in het afhandelen van transacties;
- 21% van de Nederlandse retailers vermoedt dat consumenten een eigen tas mee gaan brengen naar de winkel om het verpakkingsgebruik te verminderen;
- 22% van de Nederlandse retailers denkt elektronische middelen te gaan gebruiken om hun milieubelasting te verminderen.

Michiel Wielhouwer, Country Manager Benelux van Visa Europa: "Dit onderzoek toont aan dat de Winkel van de Toekomst is opgebouwd rond een verscheidenheid aan technologieën. Doel: het leveren van meer gemak voor de consument en tegelijkertijd een bijdrage leveren aan het uitbreiden van de betaalmogelijkheden en het bedrijfssucces voor de retailer. Visa Europa wil investeren in nieuwe betaalmogelijkheden die snel en veilig zijn. Dit helpt de retailers om hun omzet te maximaliseren en herhalingsaankopen te bevorderen.

Europese resultaten
Andere bevindingen uit het rapport zijn:

- Bijna 70% van de respondenten voorspelt dat hun websites betalingstransacties kunnen accepteren in 2012-2015;
- 19% Van de totale omzet komt via internetverkopen;
- Er komen grotere winkels en er is minder personeel nodig;
- Elektronische betalingen en nieuwe technologieën krijgen in de winkel een steeds prominentere rol;
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals het verminderen van verpakkingsmateriaal, afval en algemeen natuurbehoud wordt steeds belangrijker als middel voor het creëren van dialoog tussen retailers en hun consumenten.
- 22% Van de retailers verwacht een geautomatiseerde zelfscanner in de winkel te hebben geïnstalleerd tegen 2012-2015;
- Volgens 50% van ondervraagden wordt het toepassen van elektronische betalingen en andere geavanceerde betalingstechnologieën een voorwaarde voor consumenten bij de aanschaf van producten;
- De keuze van de betalingsmethode is erg afhankelijk per retailer. De multi-toepassingskaarten die betalingsfuncties (credit, debet en loyaliteit) combineren, wordt door 35% van de ondervraagden beschouwd als de meest waarschijnlijke toepassing. Mobiele telefoonbetalingen staan met 33% op een tweede plaats;
- 41% Van de retailers voorziet waarschijnlijk in elektronische middelen in de winkel of via de website die families helpen gezonder te eten. Het rapport is te downloaden op www.visaeurope.com

####

Over The Store of the Future 2012-15
Het rapport dat door het Centre for Retail Research uit Groot-Brittannië is uitgevoerd in opdracht van Visa Europa, geeft de resultaten weer van het onderzoek dat in februari en maart 2008 gehouden werd onder 300 grote en middelgrote retailers in zeven Europese landen. Het was een kwalitatief onderzoek over klantgedrag, betalingen, technologische en sociale verantwoordelijkheid. Issues die een effect gaan hebben op de ontwikkeling van de retailmarkt in Europa.

Over het Centre for Retail Research
Het CCR (Centre for Retail Research) is in 1997 gevestigd in Nottingham met als doel gezaghebbend en onafhankelijk onderzoek uitvoeren voor de retailmarkt in Groot-Brittannië en in Europa.

Over Visa Europa
Er zijn ruim 350 miljoen debet-, credit- en zakelijke Visa kaarten in omloop in Europa. Deze kaarten zijn gebruikt voor aankopen en geldopnamen ter waarde van E 1,3 triljoen in de twaalf maanden voorafgaande aan september 2007. 11,4% Van alle consumentenaankopen in Europa wordt met een Visa kaart gedaan.

Visa Europa is een coöperatie die door 4.600 Europese banken wordt beheerd. In oktober 2007 is Visa Europe, door een exclusieve, onherroepelijke en eeuwige licentie, volledig onafhankelijk geworden van het wereldwijde Visa Inc.

Als toegewijde Europese organisatie kan Visa snel inspelen op de specifieke marktbehoeften van Europese banken en hun klanten. Visa kan zo tevens aan de doelstelling van de Europese Commissie voldoen om een echte interne markt voor betalingen te creëren.

Visa wordt wereldwijd geaccepteerd. Bovendien is het Visa/Plus betaalautomaatnetwerk één van werelds grootste netwerken dat in meer dan 170 landen toegang biedt tot contant geld in de lokale munteenheid.

Voor meer informatie, kijk op www.visa.nl.

-----------------------------------

Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met: Bex*communicatie, Peter van Kessel
Telefoon: 06- 53 50 3961 / 040 294 52 52
E-mail: visa@bexcommunicatie.nl


---- --