Gemeente Utrecht

Ter info: SV 2008, nr. 70 inzake de tijdelijke onbereikbaarheid van De Meern Centrum met het OV




2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
70 vragen van mevrouw G.A. Oskam
(ingekomen 30 juni 2008)

Vanaf dinsdag 1 juli starten de werkzaamheden rondom De Meernbrug voor de aanleg van de HOV-baan over de Rijksstraatweg.

D66 heeft meerdere keren gevraagd om een verkeerskalender van de werkzaamheden, met inzicht voor de gevolgen voor snel en langzaam verkeer. Die verkeerskalender had dan met verschillende stakeholders kunnen worden besproken, zoals omwonenden, ondernemers, de schooldirecties, het seniorenpanel Vleuten-de Meern, enz. N.a.v. de maatregel per 1 juli vraagt D66 u derhalve het volgende:
1. Is er een verkeerskalender van de werkzaamheden? Zo ja, kan deze openbaar worden gemaakt?
2. Met wie zijn de tijdelijke maatregelen als gevolg van de afsluiting van de Meernbrug besproken? Met welk resultaat?

Vrijdag 27 juni viel bij bewoners van Nijevelt, de Woerd en 't Weer het wijkbericht over de tijdelijke maatregelen in de bus. Daaruit blijkt o.m. dat de Marelaan zal worden opengesteld. De Marelaan is de voornaamste fietsroute voor schoolgaande kinderen vanaf de ook al gevaarlijke Regenboogbrug. Verder is de Marelaan de ingang naar de ingang van het verzorgingshuis Zonnewijzer en van de doorgaande fietsroute richting Veldhuizen. Dit leidt D66 tot de volgende vraag:
3. Hoe garandeert u de veiligheid van de schoolgaande jeugd via de Marelaan in de schoolgaande periode?
4. Hoe wordt er gecontroleerd op het snelheidsrégime in de van Zuylenstraat en Marelaan?

In het wijkbericht staat dat er vanaf 1 juli t/m 1 september de lijnen 28, 128 en 180 de volgende haltes niet meer zullen aandoen: viaduct Ouderijn - Meentweg - Meernburg - Boekbinderslaan - De Balije - Europaweg - Veldhuizen en de halte de Wiericke.
Navraag bij het GVU lijkt te wijzen op het feit dat de GVU wel alle moeite heeft gedaan om een oplossing te vinden (zoals pendelbusjes vanaf station Vleuten/Terwijde of pendelbusjes vanaf de Letschertweg) ,maar de gemeente Utrecht dit niet nodig achtte. Uit de beantwoording van schriftelijke vragen van D66 (SV 2007, 83) blijkt dat het college van mening is dat de gemeente Utrecht zich niet meer gehouden acht aan de afspraak tussen de gemeente Vleuten-de Meern en het GVU om de OV-bereikbaarheid tussen de kernen van Vleuten en De Meern te garanderen sinds de privatisering en de BRU als concessieverlener.
Dit alles stelt D66 voor de volgende vragen:
5. Klopt het dat u niet heeft ingestemd om tijdelijke oplossingen via bv. pendelbusjes heeft afgewezen? Zo ja, waarom?
6. In hoeverre acht u het verantwoord dat bijvoorbeeld de oudere bewoners van bv. Zonnewijzer of het begeleid wonen project aan de Meridiaan, niet meer met het OV naar het centrum van Vleuten of het centrum van Utrecht kunnen gedurende minimaal twee maanden?
7. Zoals eerder aangegeven zijn met name ouderen vaak aangewezen op het OV om naar zorgvoorzieningen te komen. Een groot deel van de ouderen in De Meern kan nu bv. moeilijk deze zomer richting Mesos Oudenrijn. Verder kunnen ze met het OV niet vanaf bv. Jozefzorg in Vleuten naar de begraafplaatsen in De Meern. Hoe wilt u dit gaan oplossen?
8. Heeft u deze OV-bereikbaarheidsprobleem besproken met bv. het seniorenpanel Vleuten-de Meern? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat was daarvan het resultaat?
9. Wilt u alsnog zoeken naar tijdelijke oplossingen, door bv. pendelbusjes om de OV-bereikbaarheid van het centrum van De Meern te borgen?
10. Is het ooit voorgekomen dat er twee maanden hele buurten niet met elkaar verbonden waren of verbonden waren met het centrum van Utrecht via het OV? In dit geval geldt het voor een groot gedeelte van de bewoners Veldhuizen, de Balije, Nijevelt, 't Weer, centrum De Meern, Meentpark, industrieterrein Oudenrijn? Vindt u deze tijdelijke afsluiting acceptabel?
11. Wanneer zijn de werkzaamheden klaar en kan er weer OV rijden over de Rijksstraatweg?


---- --