Gemeente Nijkerk


WMO-cliënten zeer tevreden over dienstverlening

Ondersteuning draagt bij aan zelfstandig functioneren

92% van de Wmo-cliënten is (zeer) tevreden over de voorziening of hulpverlening die men heeft gekregen. De voorziening of hulpverlening die ze hebben gekregen geven zij het rapportcijfer 7,6. Drie kwart van de Wmo-cliënten geeft aan dat ze door de verkregen voorziening of hulpverlening beter kan functioneren in de samenleving. Dit blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van de gemeente Nijkerk onder 400 klanten is gehouden.

Zeer tevreden over afhandelen aanvraag en indicatiestelling Op basis van de resultaten kan worden geconcludeerd dat de cliënten over het algemeen zeer tevreden zijn over alles wat komt kijken bij het indienen en afhandelen van een aanvraag voor een voorziening, zoals een rolstoel, of voor hulpverlening, zoals huishoudelijke hulp. Klanten die ook al voor de komst van de Wmo een aanvraag hadden ingediend zijn veelal tevreden over de huidige afhandeling (61%). 21% vindt de afhandeling verbeterd, 18% vindt deze verslechterd. Bij de komst van de Wmo moest voor alle
cliënten een nieuwe indicatie worden gemaakt. Hierbij wordt bepaald voor welke hulp een cliënt in aanmerking komt. De indicatiestelling is volgens vrijwel alle klanten (92%) naar tevredenheid verlopen. Cliënten zijn iets minder tevreden over de informatie die men heeft gekregen over de mogelijkheid om een bezwaarschrift of een klacht in te dienen, met name omdat men hierover geen informatie heeft gekregen, maar toch is 75% hier tevreden over.

Behandeltermijn en CVV-vervoer
Twee derde van de klanten heeft binnen hooguit vier weken de beslissing gekregen over de aanvraag.
Over deze behandeltermijn is 83% tevreden. Degenen die meer dan zes weken op de beslissing op hun aanvraag moesten wachten zijn minder tevreden: 35%. Ook over de zorgaanbieders en het collectief vraaggericht vervoer (CVV) is men tevreden. Alleen de wachttijden en de omrijtijden van het CVVvervoer worden iets minder goed beoordeeld, maar ook daarover is 80% (zeer) tevreden.

Goede basis voor verdere uitbouw dienstverlening Wethouder Theo Manten is blij met de resultaten van het onderzoek: "Bij de start van de uitvoering van de Wmo was het voor iedereen even wennen. Wij hebben er als gemeente samen met de zorgaanbieders alles aan gedaan om de startproblemen op te lossen. Ik ben blij om te horen dat de cliënten nu aangeven dat ze tevreden te zijn over de dienstverlening. Dit vormt een goede basis voor de verdere uitbouw van de dienstverlening op het gebied van wonen, zorg en welzijn. Want de Wmo gaat om meer dan alleen huishoudelijke hulp. Daarbij zullen we ook steeds de vinger aan de pols houden bij cliënten en aanbieders.

Onderzoek
Het onderzoek maakt deel uit van de jaarlijkse verantwoording over de uitvoering van de WMO en is uitgevoerd door Dimensus. De bereidheid om mee te werken was groot. Het responspercentage
bedraagt 68%.

Wmo
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) moet mensen stimuleren en helpen zo lang mogelijk mee te doen in de samenleving. Wie daarbij geen hulp in de omgeving heeft, kan terecht bij de gemeente, die ervoor moet zorgen dat zorg en welzijnsorganisaties de gevraagde ondersteuning bieden. Het Wmobeleidsplan, met de plannen voor de verdere dienstverlening op het gebied van wonen, zorg en welzijn is op 30 juni 2008 vastgesteld door de gemeenteraad.


1 juli 2008