Port of Rotterdam

Bedrijven tekenen voor volgende fase van het Container Transferium

Verbetering bereikbaarheid Rotterdam en haven

04-07-2008

Rotterdam, 4 juli 2008 - Vandaag ondertekenen twaalf bedrijven samen met het Havenbedrijf een Letter of Intent (LOI) voor een mogelijke deelname in het Container Transferium. De bedrijven zullen samen met het Havenbedrijf de komende maanden nadere invulling geven aan het businessmodel. Het Havenbedrijf is initiatiefnemer van het plan voor het Container Transferium om Rotterdam en de haven bereikbaar te houden. Het Container Transferium is tevens een speerpuntproject binnen het Programma Randstad Urgent. De ambassadeur hiervan, Paul Nouwen, bezocht samen met André Toet, directeur Infrastructuur en Maritieme Zaken van het Havenbedrijf en de bedrijven, de beoogde vestigingsplaats in Alblasserdam. Hier ligt in principe een geschikt 17 hectare groot industrieterrein met kade, aan de rivier de Noord.

Projectambassadeur Paul Nouwen: "Het Container Transferium biedt niet alleen strategisch voordeel en commerciële kansen voor bedrijven maar is ook een infrastructuurproject met een publiek wezenlijk belang om de stad Rotterdam en haar haven bereikbaar te houden. Alblasserdam als vestigingsplaats is ideaal vanwege de aanwezigheid van een kade en industrieterrein en de ligging op een knooppunt van auto- en vaarwegen." Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de ambitie om nog meer containerlading via binnenvaart en spoor van en naar het achterland te vervoeren.

Container Transferium
Op het Container Transferium lossen en laden vrachtwagens containers, die anders via de A15 vervoerd worden van en naar de zeeterminals op de Rotterdamse Maasvlakte. Binnenvaartschepen zorgen vervolgens voor frequente verbindingen met de grote containerterminals aan de westkant van de haven. Op en rond het overslagcentrum is ruimte voor aanvullende dienstverlening, zoals "empty depots" en distributiecentra. Ook Douane en andere overheidsinstanties kunnen op het complex efficiënt hun controlerende werk doen. Het "Port Community System" van Port infolink zorgt ervoor dat de elektronische communicatie tussen alle partijen optimaal verloopt.

Exploitatie door het bedrijfsleven
De uiteindelijke exploitatie van het Container Transferium wordt verzorgd door het bedrijfsleven. De investeringssom is afhankelijk van het gekozen concept maar zal zeker in de tientallen miljoenen euro's lopen. De volgende bedrijven ondertekenen de LOI:

BCTN (operator vier Nederlandse binnenvaartterminals), Kloosterboer (stuwadoor van i.h.b. fruit en vruchtensappen), UCT (depots voor lege containers), DHL Global forwarding (expediteur), de vijf rederijen Hapag-Lloyd, Evergreen, Maersk Line, MOL en APL en de terminal operators APMT, ECT en RWG. De beslissing voor participatie in de exploitatie wordt genomen op basis van het nu te ontwikkelen businessmodel.

Relatie met binnenlandse terminals
Een transferium is géén alternatief voor de bestaande binnenvaartterminals in Nederland. Voor het accommoderen van de snel groeiende containerstromen zijn alle schakels onmisbaar en is verdere versterking van de achterlandterminals onverminderd noodzakelijk. Zo dragen de huidige binnenlandse terminals al bij aan een verminderde groei van het wegvervoer op de A15. Het Havenbedrijf wil in samenwerking met de terminals de afhandeling van de (bestaande) container binnenvaart verbeteren.