Ingezonden persbericht

vanUden-TU Delft-Van Oord loopt schade aan kiel op

Cherbourg / Frankrijk, 5 juli 2008

----------
Op vrijdag 4 juli 2008 liep Team Delft Challenge tijdens de tweede offshore van de Tour de France à la Voile op de rotsen. Dat gebeurde rond 13.00 uur tussen Bar Fleur en Cherbourg. De vanUden-TU Delft-Van Oord liep daarbij schade op aan de kiel, maar er deden zich geen persoonlijk ongelukken voor. Bovendien kon de Nederlandse Mumm 30 op eigen kracht naar de haven van Cherbourg varen, waar de boot uit het water werd gehaald voor inspectie. Op zaterdag begint de walploeg aan een race tegen de klok om de La Dame Blanche, zoals de studenten hun Mumm 30 noemen, op tijd wedstrijdklaar te maken voor de inshores van zondag.

"We zijn vanmiddag op de klippen gelopen", klonk het alarmerende telefoontje op vrijdagmiddag. "Iedereen is oké en ze varen nu op de motor naar Cherbourg." Een paar uur later kwam de volgende update van teammanager Nick Goerens: "De bulb zit nog aan de boot vast, maar staat wel scheef. Morgen wordt De Witte Dame op steunen gezet en zal het team proberen de bulb weer recht te zetten (met een krik) en opnieuw vast te schroeven aan de kiel. Hierna zal het geheel geplamuurd worden om de beschadigingen eruit te halen en het juiste profiel terug te krijgen. Dat is de nieuwe planning voor zaterdag, wat gelukkig als rustdag gepland stond. We missen dus geen wedstrijden van de competitie. Mits de expert geen andere problemen tegenkomt." Rotsen
De vanUden-TU Delft-Van Oord lag met twee andere boten naast elkaar. Één daarvan ging volgens Goerens vlak langs de kust en vanaf de tweede riep de schipper ineens dat er een rots lag: "Zij wilden ruimte om overstag te gaan. Dat hebben wij gegeven, maar volgens onze gegevens kon je daar nog verder doorvaren. Dat bleek dus niet zo te zijn." Op dat moment waren de Delftse studenten net halverwege de tweede offshore van Dieppe naar Granville (178 mijl). Over de stemming binnen het team zei Goerens: "Ze zijn natuurlijk een beetje neergeslagen en geschrokken. Ze waren ook al een dag onderweg en dus wat vermoeid."

Moeizame start met DNF en OCS
De eerste week van de Tour de France à la Voile verliep nogal teleurstellend voor de Delftse studenten. Afgelopen zondag ging Team Delft Challenge van start met twee offshore. Stuurman en tacticus Michiel van der Meulen viel op het laatste moment uit vanwege rugproblemen. Daardoor veranderde het schema. Stuurvrouw Suzanne Leinders: "We hadden bovendien voor het eerst licht weer en dat met nieuwe zeilen. Het bleek lastig te zijn om de Code 1 te trimmen, dus we hadden even nodig om de boel aan de praat te krijgen. We kwamen te kort in snelheid en tactiek." De score werd 24-27-28: "We hadden goed geëvalueerd en startten scherp. Alleen wat te scherp, wat resulteerde in een OCS. Dat was wel zuur."

Op maandagavond klonk het startschot voor de eerste offshore van Duinkerken naar Dieppe (93 mijl). Leinders: "We hadden een duidelijk plan. De start ging goed en daarna wilden we naar rechts vanwege stroomvoordeel. Op zee zou die minder zijn en eerder kenteren. Er gingen zes boten met ons mee, maar niet die wij wilden volgen. De rest koos dus voor de kust. Voor ons is het belangrijk om bij de vloot te blijven, zodat we een referentiekader hebben. En 's nachts motiveert het ook meer als je concurrenten in de buurt liggen." Delft Challenge besloot daarom koers te zetten richting de kust, maar bleef halverwege hangen. "Aan het einde van dat rak hadden we verloren op de boten onder de wal, maar we hadden wel aansluiting gehouden." Die verloren de studenten gedurende de nacht door te veel te focussen op een boot die in de weg lag. De volgende morgen zaten er zeven teams achter de vanUden-TU Delft-Van Oord. Na Cap Gris-Nez volgde een lang reach rak naar de finish in Dieppe. Leinders: "Daar liepen verschillende windbanen. Wij voeren voor de wind, maar het lukte niet om de nieuwe baan te pakken voor een aan de windse koers naar de boei. We zaten gewoon vast. Uiteindelijk gingen we twee minuten te laat over de eindstreep."

Ondanks deze teleurstelling sprak Leinders eerder deze week krachtige taal: "Nu lijkt het alsof we het niet kunnen, maar ik denk dat onze aanpak goed is. Op dit soort cruciale momenten nemen we soms nog de verkeerde beslissing, maar we geven niet op. We moeten dan eerder schakelen en dat gaan we de komende tijd laten zien. We houden vertrouwen in onze eigen kracht." Ook na de tweede tegenslag van gisteren.

Op zondag 6 juli vinden in Pays Granvillais de volgende inshore wedstrijden gepland, gevolgd door de derde offshore van 105 mijl naar Perros-Guirec Côtes d'Amor.

Over de Tour de France à la Voile
De Tour de France à la Voile is een zware competitie van korte baan- en langeafstandsraces. De vloot van professionele, amateur- en studententeams legt gedurende de maand juli ruim 900 zeemijlen af. De deelnemers varen vanaf Duinkerken in tien etappes door het Kanaal, de Golf van Biskaje en de Middellandse Zee naar de finishplaats Hyères. Drie daarvan zijn langer dan 180 mijl. De eerste zes offshores brengt het wedstrijdveld langs de Atlantische kust naar Royan. Daar gaan de schepen op transport naar Saint-Cyprien aan de Middellandse Zee voor het tweede deel van de Tour de France à la Voile. De finish is op 24 juli in Hyeres.

Voor meer informatie over het team, zie http://www.delftchallenge.nl/.

/// Einde bericht

Voor meer informatie over het team kunt u contact opnemen met de volgende personen: vanUden-TU Delft-Van Oord Sailing Team
Nick Goerens, teammanager
GSM: +33 686630448
E-mail: ngoerens@cnl.lu

Diana Bogaards, perscontact
GSM: 06-51383762
E-mail: diana@diabo.nl

De bijgesloten foto kunt u gratis publiceren onder vermelding van Team vanUden-TU Delft-Van Oord. (opvragen bij afzender)