De Pont stichting


Marc Mulders en Claudy Jongstra

Mapping out Paradise

5 juli tm 16 november 2008

MAPPING OUT PARADISE - THE CARTOGRAPHY OF PARADISE

Een `Gesamtkunstwerk' van Claudy Jongstra en Marc Mulders m.m.v. Maarten Meevis.

MAPPING OUT PARADISE is een installatie in vilten en gebrandschilderd glas die het gehele 'centrale plein' van de grote tentoonstellingsruimte in De Pont zal beslaan.

Het gebrandschilderd glas gaat over de droom, de wens en het verlangen de herinnering levend te houden aan het Paradijs en om die verwoeste eenheid weer te herstellen.

De vilten in de installatie willen het verlangen naar het verbinden met de geestelijke wereld en liefdeskracht op basis van geven, die vrij is van nodig hebben, weer wakker maken.

In MAPPING OUT PARADISE komen meerdere ambachten, technieken en disciplines samen: textiel, glas-in-lood, typografie en zeefdruk.

GEBRANDSCHILDERD GLAS
De beelden in MAPPING OUT PARADISE zullen uitgaan van enerzijds de klassieke Bijbelse iconografie van het paradijs, goed en kwaad bijeen op een en hetzelfde grondgebied, en zijn anderzijds een verwijzing naar het nu: de hel op aarde nu, zoals die bijvoorbeeld ervaren werd door de 9/11-attack, decadentie en hedonisme om ons heen. Zo heeft het glas-in-loodraam de Apocalypse te Utrecht, naast het uitbeelden van heel specifiek hoofdstuk 12 uit de Openbaring van Johannes, tevens een element van het Laatste Oordeel `NU', namelijk een eigentijds `Apocalypse now'-scenario, met dit maal geheel nieuwe acteurs als kruisvaarders; zowel de terroristen als de George Bush-presidenten... En er is in het glas-in-loodraam `Het laatste oordeel' in de Sint Jan Kathedraal te `s-Hertogenbosch naast de klassieke ` helse Jeroen Bosch taferelen' ook een nine eleven citaat afgebeeld in de hellemuil.

VILT
Het vilt is de oudste vorm van textiel.De reflectie van zonlicht op stromend en opspattend water vormt de inspiratiebron voor de vormentaal en het gebruikte materiaal:

water- beweging, reiniging, overgang naar geestelijk leven,

zonlicht- bron van alle leven.
Stroom als beweging en door botsingen opspattend water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

De vilten doeken vormen één beeld in beweging en worden onderbroken door het gebrandschilderde glas, waarna de stroom van vilten weer in harmonieuze beweging voortgaan tot de volgende glasschildering. Door het gebruik van de kleuren paars (verbondenheid en bezinning) en purper (warmte en rijkdom) wordt het verlangen wakker gemaakt naar de verbinding met de geestelijke wereld.
Naast de zintuiglijke waarneming wordt, door de fysieke beleving van het volgen van de vilten stroom, dit oerverlangen bekrachtigd.

DE INSTALLATIE
Aan de spanten van de ruimte worden in een slingerbeweging vijftig vilten doeken en twintig glas-apliques, elk 250 m. hoog bij 50 cm breed, tot een groot decor. Aaneengeregen doeken in wol en glas, waar men doorheen kan kijken en langs kan lopen, een slingerbeweging volgend.

TYPOGRAFIE
Vormgever Maarten Meevis (bureau Kinkorn) is de regisseur van deze bijzondere presentatie. Hij was eerder verantwoordelijk voor de herinrichting van Museum het Catherijneconvent in Utrecht en werkt momenteel aan het nieuwe museum voor grafische vormgeving in Breda.

Claudy Jongstra en Marc Mulders september 2007

Eerdere samenwerking van Claudy Jongstra en Marc Mulders: creatie van een gezamenlijk lusthof op de Art Rotterdam 2004 solo-expositie van Claudy Jongstra in het Textielmuseum te Tilburg 2006
4 werken voor de Nederlandse Ambassade te Berlijn 2006

www.claudyjongstra.com
www.marcmulders.com