Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht

07-07-2008

Consumenten willen meer betalen voor goede kwaliteit van ingekochte zorg

Keuze voor zorgverzekeraar nog vooral een kwestie van prijs

In het nieuwe Nederlandse zorgstelsel dat in 2006 is ingevoerd ligt veel nadruk op de keuzevrijheid van de consument en de concurrentie tussen de verzekeraars. Uit onderzoek van VU gezondheidseconoom Bernard van den Berg en collega s blijkt dat zowel chronisch zieken als gezonden hun zorgverzekeraar op basis van dezelfde criteria kiezen: prijs. Beide groepen consumenten willen meer betalen voor een verzekering als verzekeraars hard kunnen maken dat de door hen ingekochte zorg van hogere kwaliteit is dan bij andere verzekeraars.

Het onderzoek van Van den Berg levert kenmerkend bewijs over voorkeuren van Nederlandse consumenten en laat zien hoe zij de afweging tussen verschillende aspecten van gezondheidsverzekeringsproducten maken. Zo blijkt onder meer dat ouderen en mensen met verwachte hogere medische kosten minder snel van zorgverzekeraar veranderen terwijl jonge, autochtone veelverdieners juist sneller een overstap overwegen. De resultaten kunnen op twee wijzen worden verklaard: consumenten hebben er over nagedacht om over te stappen, maar hebben nooit serieus naar hun opties gekeken of consumenten hebben hun opties wel bekeken, maar kozen er vervolgens voor toch bij hun oorspronkelijke verzekeraar te blijven.

Redenen om niet te veranderen van verzekeraar waren tevredenheid over de zorgverzekeraar en het feit dat de consument al zijn hele leven bij een verzekeraar was aangesloten.

De onderzoeksresultaten laten volgens Van den Berg zien dat het nu belangrijk is dat betrouwbare en valide informatie over kwaliteit van zorg beschikbaar komt. Daarbij moeten wel alle relevante dimensies van kwaliteit van zorg gemeten worden en niet alleen medisch-technische uitkomsten of procesaspecten van zorgverlening zoals bejegening door de arts. Vooral het effect van zorggebruik op gezondheid van de gebruiker moet duidelijk in kaart worden gebracht en overzichtelijk worden gepresenteerd. Alleen zo kunnen consumenten de voor hen beste verzekering kiezen.



Vrije Universiteit Amsterdam