Ingezonden persbericht


Koeien in nieuwe stallen niet vaker binnengehouden

Weidekaas nodig om staltrend definitief te keren

Amsterdam, 7 juli 2008; Melkveehouders die momenteel nieuwe stallen bouwen, houden de staldeuren naar de weide even vaak open als bij hun oude stallen. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningse studenten in opdracht van Wakker Dier. De conclusie van het rapport is verrassend, omdat het aantal koeien dat de wei in mocht in de afgelopen vijftien jaar gestaag is gedaald. De weidemelk die Campina en Friesland Foods afgelopen jaar, na zes jaar campagnevoeren door Wakker Dier, gingen verkopen, lijkt hiervan de oorzaak. Maar vooralsnog is de vergoeding aan de weideboeren klein en is de verkoop van weidemelk gering. Wakker Dier vreest daarom dat het effect tijdelijk is. Daarom moeten supermarkten meer weidemelk verkopen en de zuivelindustrie overstappen op 'weidekaas'. Boeren moeten ook een serieuze vergoeding krijgen voor beweiding. Meer dan de helft van de melk wordt verwerkt tot kaas (50%). Zonder weidekaas kan het positieve effect van de weidemelk-introductie van korte duur zijn.

De Wageningse studenten interviewden 100 boeren die recent een nieuwe melkveestal bouwden of binnenkort gaan bouwen. 76 hiervan blijven beweiden. 17 melkveehouders blijven opstallen. Vier bedrijven schakelen om van beweiden naar opstallen en drie van opstallen naar beweiden. Kortom, er ging één boer extra de koeien op stal houden na de nieuwbouw. Nieuwbouw is een moment waarop de gehele bedrijfsvoering wordt heroverwogen, dus ook het wel of niet beweiden van de koeien. Bij deze groep zou de trend naar opstallen het sterkst zichtbaar moeten zijn. Ook boeren lijken verrast door de uitkomsten van het onderzoek: 87% van hen gaf aan dat ze verwachten dat de trend van 'koeien uit de wei, in de stal', door zal zetten.

De trend naar opstallen van melkkoeien startte begin jaren negentig. In 1992 stond 5% van de koeien het hele jaar op stal. In 2007 was dat al 20%. De stugge trend leek niet te stoppen. In 2001 startte Wakker Dier haar weidecampagne met diverse acties en met de jaarlijks terugkomende weidedans en weidetelling. 'De koe in de wei' werd een belangrijk thema waarover zelfs de politiek meermalen vergaderde. Als reactie op het maatschappelijk debat introduceerden Campina en Friesland Foods in 2007 weidemelk. Hoewel nog slechts een klein deel van de melkplas wordt afgezet als weidemelk en de meerprijs voor de weidende boeren nog gering is, lijkt het een goed begin naar een toekomst waarin de koeien gewoon de wei in mogen.



Ingezonden persbericht