NMa beboet 5 leveranciers van verkeersregeltoestellen

07/07/2008 11:11

Nederlandse Mededingingsautoriteit

NMa beboet vijf leveranciers van verkeersregeltoestellen en verkeersregelinstallaties wegens kartelvorming

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) legt aan vijf leveranciers van verkeersregeltoestellen en verkeersregelinstallaties voor ruim EUR 400.000 boetes op wegens het maken van kartelafspraken vanaf januari 1998 tot en met december 2003. Dit is de laatste zaak waarbij de NMa bouwondernemingen naar aanleiding van de zogeheten 'bouwfraudeaffaire' de mogelijkheid geboden heeft deel te nemen aan de versnelde sanctieprocedure om de bedrijven in staat te stellen snel 'schoon schip' te maken. Deze procedure hield onder meer in dat de bedrijven niet individueel werden gehoord, maar hun zienswijze op het rapport collectief naar voren hebben gebracht via een vertegenwoordiger. Alle kartelzaken tegen bouwondernemingen die aan deze regeling hebben deelgenomen, heeft de NMa inmiddels afgerond.

De betrokken leveranciers hadden contact met elkaar voorafgaande aan inschrijvingen op aanbestedingen van verkeersregeltoestellen en verkeersregelinstallaties door gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat. In deze contacten verdeelden de betrokken leveranciers opdrachten en stemden zij inschrijfprijzen af. Deze afspraken hingen met elkaar samen en vormden één landelijk dekkend systeem. Het verdelen van werken en het afstemmen van inschrijfgedrag vormt een zeer zware overtreding van de Mededingingswet. 'Het is zeer te betreuren dat deze partijen die samen de markt domineerden, de onderlinge concurrentie opzettelijk hebben uitgeschakeld. Zij zijn immers de enige leveranciers in Nederland van verkeersregeltoestellen. Dit soort kartelgedrag is zeer schadelijk voor onze economie', aldus Pieter Kalbfleisch, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NMa. Het feit dat de ondernemingen hun kartelgedrag hebben voortgezet, onder andere nadat de Parlementaire enqu(ee)tecommissie eind 2002 haar onderzoek naar de bouwfraudeaffaire had afgerond, is meegewogen bij de bepaling van de hoogte van de boete.

De vijf betrokken ondernemingen hebben met succes gebruik gemaakt van de zogenaamde clementieregeling van de NMa. Via deze regeling kunnen partijen hun betrokkenheid bij een kartel opbiechten in ruil voor boetevermindering of zelfs boetekwijtschelding. De boetes zijn daarom verlaagd met percentages die variëren tussen de 40 en 80 procent.

De vijf leveranciers verwijderen, leveren, installeren en onderhouden verkeersregeltoestellen en verkeersregelinstallaties. Verkeerslichten maken onderdeel van een verkeersregelinstallatie die bestaat uit verkeerslichten, voertuigdetectoren, detectielussen en een verkeersregeltoestel. Een verkeersregeltoestel is een kast die zich in de directe nabijheid van een kruispunt bevindt dat met verkeerslichten wordt geregeld. Een verkeersregeltoestel bewerkt alle binnenkomende signalen (zoals detectiesignalen) en stuurt verkeerslichten aan.

Versnelde sanctieprocedure

De NMa heeft in november 2007 tegen de betrokken ondernemingen rapport opgemaakt voor hun deelname aan de kartelgedragingen. De betrokken ondernemingen hebben gekozen voor deelname aan de versnelde sanctieprocedure. Daarom heeft de NMa de boetes van deze bedrijven verminderd met 15%.

Clementieregeling

Ondernemingen en/of natuurlijke personen kunnen hun deelname aan een kartel opbiechten bij het Clementiebureau van de NMa. De nieuwe Richtsnoeren Clementie bieden ondernemingen en personen de mogelijkheid om bij het Clementiebureau van de NMa na te gaan of de clementiecategorie A (boete-immuniteit) nog beschikbaar is (zie voor meer informatie: http://www.nmanet.nl/ onder het kopje 'biecht uw kartel op (clementie)'.





http://www.namnet.nl