Bredeschool.nl
Bijeenkomst conciërges en combinatiefuncties druk bezocht
maandag 07 juli 2008
Maar liefst twee staatssecretarissen spraken over combinatiefuncties en
conciërges in Sociëteit Witte de Wit in Den Haag. Hun boodschap, scholen en
gemeenten kunnen veel bereiken door samen te werken.
Foto: SBO
De bijeenkomst werd druk bezocht. Beleidsmedewerkers van gemeenten,
schooldirecteuren, onderwijspersoneel en wethouders waren aanwezig om
meer te leren over de inzet van combinatiefunctionarissen en
conciërges.
De Haagse wethouder Henk Kool (werkgelegenheid) trapte, na een korte
introductie van gastvrouw Hester Macander, de bijeenkomst af met een
presentatie over de inzet van ID-ers als conciërges op scholen. De
uitstroom van ID-ers (ofwel mensen met een Ooievaarsbaan) haperde in
Den Haag. Het probleem was dat veel instellingen leunden op deze
onmisbare medewerkers. Maar een ID-baan is maar voor maximaal twee
jaar en na die periode volgt er een onvermijdelijk afscheid. Doordat
het kabinet geld beschikbaar heeft gesteld voor ruim 1500 extra
conciërges, lukt het hem om hen aan het werk te houden. Kool is zeer
te spreken over het onderwijs als werkgever voor mensen met een
ID-baan. `De beschermde omgeving van de school is een prima
gelegenheid om mensen te activeren.'
Aboutaleb over het `doorstroomprobleem': `Het is heel goed mogelijk om
iemand na twee jaar te laten doorstromen. Via een scholingstraject kan
iemand de benodigde kennis opdoen en de krapte op de arbeidsmarkt
maakt dat werkgevers steeds meer ouderen, gehandicapten en langdurig
werkelozen aannemen. Voor de bezetting op school hoeft deze
doorstroming geen probleem te zijn. De school kan de volgende dag nog
iemand anders aannemen.' Daarnaast wees hij erop dat een
doorstroomfunctie geen voorziening is voor een vaste baan. Daarvoor
kan gebruik gemaakt worden van de regeling van OCW voor extra
ondersteuning (de subsidie voor conciërges). Met deze regeling, die
vanaf het schooljaar 2008/2009 in werking treedt, kunnen basisscholen
wel een volwaardige arbeidsplaats financieren.
Sharon Dijksma haakte in op de 2500 combinatiefuncties waarvoor tot
2012 20 miljoen is vrijgemaakt. 'Scholen moeten de regeling gebruiken
om mensen met een talent uit te nodigen in het onderwijs te werken.
Mensen uit de sport- en cultuursector kunnen met het geld hun huidige
baan combineren met een onderwijsfunctie. Scholen vervullen een
basisfunctie in de wijk en gaan met de nieuwe regeling nog meer een
maatschappelijke functie vervullen binnen de gemeenschap. Dit kan in
de vorm van een brede school. 'Dijksma riep ook scholen, culturele
instellingen, gemeenten en sportorganisaties op om samen te werken.
`We moeten de rijkdom van het aanbod samenbrengen door meer samen te
werken.'
Uit discussie blijkt dat gemeenten en scholen het moeilijk vinden om
de juiste geldstroom te vinden voor de juiste functie of doel.
Daarnaast blijkt dat de kleinschaligheid van de scholen niet altijd
ruimte te bieden voor de begeleiding van instromende ID-ers als
medewerkers.