Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


NPCF Onnodige paniek door thuiszorg

07 juli 2008

Volgens de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) zaaien enkele thuiszorginstellingen onnodig paniek over de ruggen van hun patiënten. De NPCF noemt het onaanvaardbaar dat acute cliënten worden geweigerd. Volgens Atie Schipaanboord, adjunct-directeur van de NPCF, bewandelen de zorgaanbieders de verkeerde weg: `Ik zou haast zeggen: het is weer juli! Vorig jaar zagen we precies hetzelfde patroon: via de pers wordt paniek gezaaid, waar dat volstrekt onnodig is. Het zorgkantoor is aan zet om met de brede verzameling aanbieders in de regio de bestaande en nieuwe klanten op te vangen. Volgens ons zijn daar voldoende mogelijkheden voor. Alleen moet men rond de tafel gaan zitten in plaats van naar de media te gaan.'

De NPCF noemt het opvallend dat in sommige regio's sprake is van een onverwacht grote toename van indicaties, vooral bij de persoonlijke verzorging. De oorzaak ligt volgens Schipaanboord aan het feit dat aanbieders steeds meer zelf indicaties mogen stellen. `De toename is groter dan door de vergrijzing verwacht mag worden. Of ze indiceren teveel, of ze zijn slecht in het maken van prognoses. Hoe dan ook zullen de thuiszorgorganisaties transparanter moeten worden. Er is nu geen zicht op of het geld wel op de juiste plaats terecht komt.'

De NPCF stelt dat regionale problemen worden opgeblazen tot landelijke proporties. Dit wordt mede veroorzaakt doordat er sprake is van grote (federatieve) zorgconcerns. Schipaanboord: `Mogelijk wordt er met geld geschoven tussen onderdelen van het concern en tussen gebiedsdelen waar het concern werkzaam is. Juist daarom is transparantie nu vereist. Bovendien wordt het tijd dat die concerns opgedeeld worden naar reële en voor de klant herkenbare regionale of lokale thuiszorg.'

`Kwetsbare mensen worden onnodig ongerust gemaakt, zo snel als mogelijk moet daar een eind komen', stelt Schipaanboord.