Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF
Onnodige paniek door thuiszorg
07 juli 2008
Volgens de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) zaaien
enkele thuiszorginstellingen onnodig paniek over de ruggen van hun
patiënten. De NPCF noemt het onaanvaardbaar dat acute cliënten worden
geweigerd. Volgens Atie Schipaanboord, adjunct-directeur van de NPCF,
bewandelen de zorgaanbieders de verkeerde weg: `Ik zou haast zeggen:
het is weer juli! Vorig jaar zagen we precies hetzelfde patroon: via
de pers wordt paniek gezaaid, waar dat volstrekt onnodig is. Het
zorgkantoor is aan zet om met de brede verzameling aanbieders in de
regio de bestaande en nieuwe klanten op te vangen. Volgens ons zijn
daar voldoende mogelijkheden voor. Alleen moet men rond de tafel gaan
zitten in plaats van naar de media te gaan.'
De NPCF noemt het opvallend dat in sommige regio's sprake is van een
onverwacht grote toename van indicaties, vooral bij de persoonlijke
verzorging. De oorzaak ligt volgens Schipaanboord aan het feit dat
aanbieders steeds meer zelf indicaties mogen stellen. `De toename is
groter dan door de vergrijzing verwacht mag worden. Of ze indiceren
teveel, of ze zijn slecht in het maken van prognoses. Hoe dan ook
zullen de thuiszorgorganisaties transparanter moeten worden. Er is nu
geen zicht op of het geld wel op de juiste plaats terecht komt.'
De NPCF stelt dat regionale problemen worden opgeblazen tot landelijke
proporties. Dit wordt mede veroorzaakt doordat er sprake is van grote
(federatieve) zorgconcerns. Schipaanboord: `Mogelijk wordt er met geld
geschoven tussen onderdelen van het concern en tussen gebiedsdelen
waar het concern werkzaam is. Juist daarom is transparantie nu
vereist. Bovendien wordt het tijd dat die concerns opgedeeld worden
naar reële en voor de klant herkenbare regionale of lokale thuiszorg.'
`Kwetsbare mensen worden onnodig ongerust gemaakt, zo snel als
mogelijk moet daar een eind komen', stelt Schipaanboord.