Duurzame bereikbaarheid Randstad van start
7 juli 2008
3,4 miljoen euro voor vier interuniversitaire projecten.
Slimmere reisinformatie, duurzamer goederenvervoer, een supernetwerk
en recreatief verkeer nu en later. Over deze vier onderwerpen buigen
vooraanstaande Nederlandse wetenschappers zich de komende jaren. Dit
is mogelijk dankzij het NWO-programma Duurzame Bereikbaarheid
Randstad, een initiatief van de ministeries van Verkeer en Waterstaat,
Economische Zaken en Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer. De vier gehonoreerde interuniversitaire
onderzoeksprojecten krijgen samen bijna 3,4 miljoen euro.
Slimmere reizigersinformatie
Prof. dr. H.J.P. Timmermans, TUE i.s.m. TUD en VU
Het TRISTAM-project onderzoekt de manier waarop reizigers omgaan met
reizigersinformatie, zoals reistijdvoorspellingen bij files. Hierbij
nemen de onderzoekers de voortschrijdende ICT-ontwikkeling
nadrukkelijk mee om ongewenste neveneffecten van reizigersinformatie,
zoals verplaatsing van de congestie, te voorkomen.
Duurzamer goederenvervoer
Prof. dr. ir. L.A. Tavasszy, RUN i.s.m. TUD en VU
'Towards a sustainable multimodal freight transport system for the
Randstad' richt zich vooral op het sterk groeiende goederenvervoer
zoals zich dat in en rond de drie Randstedelijke mainports (de havens
en Schiphol) afspeelt. De wetenschappers onderzoeken productie-,
consumptie-, handels- en toevoerketens en buigen zich onder meer over
het concept van overslagterminals en het vraagstuk van de stedelijke
distributie.
Recreatief verkeer nu en later
Prof.dr. G.P. Van Wee, TUD i.s.m. TUE en VU
Binnen het programma 'The value of recreation' willen de onderzoekers
meer inzicht krijgen in de behoeften en keuzes van reizigers rond
recreatie en mobiliteit, nu en in de toekomst. Ze nemen daarbij
veranderende omstandigheden, zoals de stijgende vraag naar recreatie
en de gevolgen van klimaatverandering(sbeleid) mee.
Een supernetwerk
Dr. E.J.E. Molin, TUD i.s.m. TUE en RUN
De onderzoekers 'Synchronizing networks' ontwikkelen een supernetwerk
waarin verkeer en vervoer van personen, belangrijke bestemmingen en
activiteitenpatronen in tijd, ruimte en 'virtuele ruimte' met elkaar
in verband worden gebracht. Zo krijgen ontwerpers en planners van
ruimtelijke voorzieningen, mobiliteit en infrastructuur meer inzicht
in gedragspatronen van reizigers.
Tijdens de uitvoering van het programma zal er veel aandacht zijn voor
de samenhang tussen de verschillende onderzoeksprojecten én de
wisselwerking met het beleid.
Interdepartementale samenwerking
Het NWO-programma Duurzame Bereikbaarheid Randstad (DBR) is een
initiatief van het ministerie van Verkeer & Waterstaat in samenwerking
met de ministeries van Economische Zaken en Volkshuisvesting
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Het programma daagt de beste
academische onderzoeksgroepen in Nederland uit hun visie te geven over
maatregelen om duurzame bereikbaarheid van de Randstad op de langere
termijn (2030 tot 2040) te garanderen en aan te geven welk onderzoek
hiervoor nodig is. Door financiering van het onderzoek worden
tientallen jonge wetenschappers op dit vlak opgeleid. Daarmee wordt de
kennisinfrastructuur ín en vóór de Randstad versterkt. DBR heeft een
looptijd van 6 jaar. Het beschikbare bedrag van ca. 10 miljoen euro
wordt gezamenlijk door de betrokken partijen opgebracht. In 2009 volgt
een tweede ronde waarin nieuwe voorstellen kunnen worden ingediend. De
derde ronde in 2011 zal alleen nog openstaan voor
kennisoverdrachtactiviteiten.
..............................
Meer informatie:
* Afdeling Voorlichting en Communicatie (NWO)
* t.: +31(0)70 344 0713, nwo_nieuws@nwo.nl
* http://www.nwo.nl/dbr
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek