Nog meer dynamiek voor Citroën C4
(7/7/2008)
De Citroën C4, die eind 2004 is geïntroduceerd als berline en
coupé, is uitgegroeid tot een enorm succes. Wereldwijd zijn er bijna
900.000 exemplaren van verkocht. De vernieuwde C4 is nog eleganter,
dynamischer en efficiënter. De motoren zijn schoner en zuiniger en de
communicatie met de bestuurder is nog beter.
Citroën heeft er met diverse wijzigingen voor gezorgd dat het sterke
ontwerp van de C4 nog meer dynamiek, kracht en elegantie uitstraalt.
Deze restyling betreft vooral de voorkant van de auto.
De ontwerpers hebben ook opnieuw naar het interieur gekeken en het
kwaliteitsniveau nog verder op weten te voeren.
De C4 verbetert het aanbod aan benzinemotoren met twee nieuwe
benzinemotoren. De 1.6 VTi met 120 pk en de 1.6 THP met 150 pk, die
samen met BMW zijn ontwikkeld, bieden nog meer rijplezier tegen een
aanzienlijk lager verbruik en minder uitstoot. Het aanbod HDi
dieselmotoren wordt nog aantrekkelijker, met talrijke versies die het
Airdream label ontvangen. De 2,0-liter HDi dieselmotor voldoet nu
reeds aan de Euro 5-norm die binnenkort van kracht wordt. Dankzij het
gebruik van technologische vernieuwingen, zoals banden met een zeer
lage rolweerstand, kunnen we talrijke versies aanbieden die maximaal
120 g/km CO uitstoten, zoals de 1.6 HDiF 90pk en 1.6 HDiF 110pk met
handgeschakelde versnellingsbak of EB6V.
Tenslotte wordt de C4 eind dit jaar verrijkt met een reeks nieuwe
telematicavoorzieningen, waarvan het MyWay navigatiesysteem, inclusief
Bluetooth(TM)-telefoonsysteem, het meest in het oog springt.
De vernieuwde C4 behoudt uiteraard alle kenmerken die het model de
toonzetter maakt in zijn segment op het gebied van rijplezier en
veiligheid. De C4 beschikt onder meer over meedraaiende Xenon
koplampen, Lane Departure Warning System, stuurwiel met vaste kern en
Hill Start Assist.
De nieuwe C4 wordt gepresenteerd op de Salon van Moskou die 26
augustus de deuren opent. Citroën heeft de voorzijde van de C4
opnieuw vormgegeven, zodat de familieband met de onlangs verschenen C5
duidelijk zichtbaar is. De nieuwe motorkap heeft een rondere en
bollere vorm en de opstaande randen in het midden zijn verdwenen. De
grille heeft nieuwe lijnen gekregen en de âchevronsâ zijn op dezelfde
manier verwerkt als op de C5. De kentekenplaat bevindt zich nu in het
midden van een enkele luchtinlaat. De vernieuwde voorbumper geeft
zowel de berline als de coupé een extra krachtige en dynamische
uitstraling. Luxueuzere uitvoeringen van de nieuwe C4 bevatten meer
chroomaccenten, met name om de mistlampen aan de voorzijde, voor extra
elegantie en allure.
De C4 is met 15 mm gegroeid tot een totale lengte van 4.275 mm als
berline en 4.288 mm als coupé. Het grootste deel van de
achterlichtunits op de coupé is voortaan in transparant kristal
uitgevoerd. Voor een geheel frisse start is het vernieuwde model
leverbaar met drie nieuwe keuzemogelijkheden in aluminium velgen.
Er zijn zowel 16-inch (Olympie) als 17-inch (Ribalta en Volubilis)
leverbaar, afhankelijk van motorisering en uitrustingsniveau. Op de C4
zijn bovendien, afhankelijjk van de uitvoering, nieuwe
exterieurkleuren leverbaar: Blue Bourrasque, Blue Récife, Blue Abysse
en Mat Ivoire Gemoderniseerd interieur voor extra comfort Het
interieur heeft een aantal wijzigingen ondergaan: De toerenteller, die
zich voorheen boven de stuurkolom bevond, is ondergebracht in het
heldere display midden op het dashboard. Dit vermindert het aantal
tellers en geeft het instrumentarium een uniformer karakter.
Citroën heeft het dashboard en de deurpanelen een nieuwe afwerking
gegeven om het interieur meer een premiumgevoel te geven. De lederen
bekleding voor de Exclusive is nu ook in grijs âLamaâ verkrijgbaar.
Het interieur van de C4 is nog altijd een van de ruimste in zijn
segment. Met een breedte op ellebooghoogte van 1,44 meter voor en 1,43
meter achter kunnen alle passagiers comfortabel reizen. De hatchback
en coupé houden dezelfde bewegingsruimte.
AutoRai