Gemeente Anna Paulowna


Wmo-soap aflevering 10 Peentjes zweten
Cartoon Dorien.jpg

(verhalenserie over de Wet maatschappelijke ondersteuning)

Peentjes zweten

Dorien heeft vlinders in haar buik. Nee, ze is niet verliefd, ook al houdt ze zielsveel van haar eigen pennenlikker Dirk. Ze is zenuwachtig. Gisteren werd ze gebeld door de gemeente of ze eens wilde komen praten over een baan bij het Wmo-loket. Daarom heeft ze de kriebels. Een nieuwe uitdaging zou geweldig zijn. Maar hoeveel concurrenten heeft ze en hoe zal het gesprek lopen?

Ze werkt al twintig jaar in de zorg. Steeds heeft ze zich weten aan te passen aan veranderingen zonder de kern van haar werk tekort te doen: mensen helpen. Zou het niet geweldig zijn om het zware lichamelijke werk de rug toe te kunnen keren en nog steeds bezig te zijn met het helpen van anderen? Ze heeft zich terdege op het gesprek voorbereid. Op het internet heeft ze nog eens een paar sites over de Wet maatschappelijke ondersteuning doorgespit.

Ze geeft een stevige hand en kijkt de coördinator van het Wmo-loket, mevrouw Peentjes, recht in de ogen. Dat maakt een goede indruk, weet ze. Mevrouw Peentjes doet de aftrap. Ze legt uit waar de mensen van het Wmo-loket zich mee bezig houden. Ze regelen de individuele voorzieningen voor gehandicapten en de huishoudelijke zorg. Daarnaast geven ze informatie en advies op het gebied van wonen en welzijn.

Dan is het woord aan de sollicitante. Dorien doet uit de doeken hoe haar loopbaan opgebouwd is en wat haar persoonlijke omstandigheden zijn. Ze is van nature bescheiden. Toch overwint ze haar schroom en vertelt waarom zij denkt dat haar persoonlijke kwaliteiten passen bij de baan aan het Wmo-loket. Ze kan zich goed inleven in situaties en ze praat makkelijk met allerlei soorten mensen. Zij is geduldig en kan goed luisteren. Uit ervaring weet ze dat mensen soms in eerste instantie iets vragen maar dat het probleem anders ligt of veel breder is. Dorien hoort ook de vraag achter de vraag.

Ze maakt indruk, ziet ze aan de overkant van de tafel. Maar de buit is nog niet binnen. Mevrouw Peentjes laat bij Dorien het zweet uitbreken als ze begint over afstand nemen. Een zwak punt voor een gevoelsmens en een regelaar als Dorien. Toch zijn ook die vaardigheden nodig, begrijpt ze. Je kunt alle problemen niet mee naar huis nemen. Je moet mensen ook duidelijk kunnen maken dat er een bepaalde mate van zelfredzaamheid wordt gevraagd. Het is niet: U vraagt, wij draaien bij het Wmo-loket. Daar staat weer tegenover dat er altijd geprobeerd wordt een oplossing op maat te vinden.

Als Dorien naar huis loopt, slaat de onzekerheid toe. Krijgt ze de baan nu wel of niet? Wat betekent belt u ons niet, wij bellen u waarmee mevrouw Peentjes afscheid nam? Lang leeft ze niet in twijfel. Net als ze de sleutel in het slot van de voordeur steekt, gaat haar mobieltje af. Het is mevrouw Peentjes met goed nieuws. Volgend maand kan Dorien beginnen. Maar in gedachten gaat ze al direct aan het werk. ,,Wie weet kan ik wat betekenen voor de vriendin van Desiré. Die heeft toch een broertje waar de hele familie over loopt te tobben.?

Praktische informatie
Iedere gemeente heeft sinds 1 januari 2007 een Wmo-loket waar u met uw vragen terecht kunt. Het Wmo-loket heet Wmo-Koppuntloket. Het maakt deel uit van de gemeentebalie. U kunt bij dit loket terecht voor al uw vragen op het gebied van wonen, welzijn en zorg en voor het aanvragen van een voorziening, zoals hulp bij het huishouden, vervoersvoorzieningen, woningaanpassingen en rolstoelen. Het loket is open van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur en woensdag s middags van 13.00 tot 15.00 uur. Telefonisch is het loket ook bereikbaar op deze tijden. Het telefoonnummer is (0223) 53 67 28.

Gedrags- en leerproblemen
Volgende keer krijgt u informatie over de ondersteuning bij gedrags- en leerproblemen. De eerder verschenen artikelen uit deze rubriek kunt u lezen via de koppeling onder dit bericht.

Gedeelde Smart is Halve Smart: een soap-serie over de Wmo