Gemeente Anna Paulowna
Wmo-soap aflevering 10 Peentjes zweten
Cartoon Dorien.jpg
(verhalenserie over de Wet maatschappelijke ondersteuning)
Peentjes zweten
Dorien heeft vlinders in haar buik. Nee, ze is niet verliefd, ook al
houdt ze zielsveel van haar eigen pennenlikker Dirk. Ze is
zenuwachtig. Gisteren werd ze gebeld door de gemeente of ze eens wilde
komen praten over een baan bij het Wmo-loket. Daarom heeft ze de
kriebels. Een nieuwe uitdaging zou geweldig zijn. Maar hoeveel
concurrenten heeft ze en hoe zal het gesprek lopen?
Ze werkt al twintig jaar in de zorg. Steeds heeft ze zich weten aan te
passen aan veranderingen zonder de kern van haar werk tekort te doen:
mensen helpen. Zou het niet geweldig zijn om het zware lichamelijke
werk de rug toe te kunnen keren en nog steeds bezig te zijn met het
helpen van anderen? Ze heeft zich terdege op het gesprek voorbereid.
Op het internet heeft ze nog eens een paar sites over de Wet
maatschappelijke ondersteuning doorgespit.
Ze geeft een stevige hand en kijkt de coördinator van het Wmo-loket,
mevrouw Peentjes, recht in de ogen. Dat maakt een goede indruk, weet
ze. Mevrouw Peentjes doet de aftrap. Ze legt uit waar de mensen van
het Wmo-loket zich mee bezig houden. Ze regelen de individuele
voorzieningen voor gehandicapten en de huishoudelijke zorg. Daarnaast
geven ze informatie en advies op het gebied van wonen en welzijn.
Dan is het woord aan de sollicitante. Dorien doet uit de doeken hoe
haar loopbaan opgebouwd is en wat haar persoonlijke omstandigheden
zijn. Ze is van nature bescheiden. Toch overwint ze haar schroom en
vertelt waarom zij denkt dat haar persoonlijke kwaliteiten passen bij
de baan aan het Wmo-loket. Ze kan zich goed inleven in situaties en ze
praat makkelijk met allerlei soorten mensen. Zij is geduldig en kan
goed luisteren. Uit ervaring weet ze dat mensen soms in eerste
instantie iets vragen maar dat het probleem anders ligt of veel breder
is. Dorien hoort ook de vraag achter de vraag.
Ze maakt indruk, ziet ze aan de overkant van de tafel. Maar de buit is
nog niet binnen. Mevrouw Peentjes laat bij Dorien het zweet uitbreken
als ze begint over afstand nemen. Een zwak punt voor een gevoelsmens
en een regelaar als Dorien. Toch zijn ook die vaardigheden nodig,
begrijpt ze. Je kunt alle problemen niet mee naar huis nemen. Je moet
mensen ook duidelijk kunnen maken dat er een bepaalde mate van
zelfredzaamheid wordt gevraagd. Het is niet: U vraagt, wij draaien bij
het Wmo-loket. Daar staat weer tegenover dat er altijd geprobeerd
wordt een oplossing op maat te vinden.
Als Dorien naar huis loopt, slaat de onzekerheid toe. Krijgt ze de
baan nu wel of niet? Wat betekent belt u ons niet, wij bellen u
waarmee mevrouw Peentjes afscheid nam? Lang leeft ze niet in twijfel.
Net als ze de sleutel in het slot van de voordeur steekt, gaat haar
mobieltje af. Het is mevrouw Peentjes met goed nieuws. Volgend maand
kan Dorien beginnen. Maar in gedachten gaat ze al direct aan het werk.
,,Wie weet kan ik wat betekenen voor de vriendin van Desiré. Die heeft
toch een broertje waar de hele familie over loopt te tobben.?
Praktische informatie
Iedere gemeente heeft sinds 1 januari 2007 een Wmo-loket waar u met uw
vragen terecht kunt. Het Wmo-loket heet Wmo-Koppuntloket. Het maakt
deel uit van de gemeentebalie. U kunt bij dit loket terecht voor al uw
vragen op het gebied van wonen, welzijn en zorg en voor het aanvragen
van een voorziening, zoals hulp bij het huishouden,
vervoersvoorzieningen, woningaanpassingen en rolstoelen. Het loket is
open van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur en woensdag
s middags van 13.00 tot 15.00 uur. Telefonisch is het loket ook
bereikbaar op deze tijden. Het telefoonnummer is (0223) 53 67 28.
Gedrags- en leerproblemen
Volgende keer krijgt u informatie over de ondersteuning bij gedrags-
en leerproblemen. De eerder verschenen artikelen uit deze rubriek kunt
u lezen via de koppeling onder dit bericht.
Gedeelde Smart is Halve Smart: een soap-serie over de Wmo