Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Toilettentumult!
Vrij onverwacht opende de Telegraaf vandaag met een artikel over het verdwijnen van toiletten in de trein. Tijd voor wat standpunten en opmerkingen.

Het argument van de NS dat het slechts over korte reistijden gaat, is niet juist. Stoptreinverbindingen als Gouda-Amsterdam of Lelystad-Amsterdam zijn géén kleine stukjes.

Al eerder heeft de NS Sprinters gekocht zonder toiletten. Later zijn daar, tegen aanzienlijke kosten, alsnog toiletten in aangebracht.

Sinds enige tijd heeft de NS ook in de dubbeldekstreinen met de groene bankjes toiletten afgesloten. In de hele trein zijn nog nauwelijks toiletten beschikbaar, vaak ook doordat de overgebleven toiletten defect zijn.

En áls je dan kiest voor toiletloze stoptreinen, zorg dan wel dat het aan de wal wél goed geregeld is. Maar helaas Op nieuwe stations zoals Amsterdam Holendrecht komt geen toilet. Volgens een zegsman van ProRail "omdat daar geen intercity's stoppen". Dus op stations waar treinen mét toilet stoppen zijn WC's, op stations waar Sprinters zónder toilet stoppen kun je als reiziger voor het lenigen van je sanitaire nood niet altijd terecht. Niet in de trein naar de WC én niet op het station ROVER vindt dit gebrek aan afstemming tussen NS en ProRail een treurige zaak.

NS schermt met de wens, meer zitplaatsen te bieden, ook in de nieuw te bouwen Sprinters. Maar dat doe je natuurlijk niet door toiletten schrappen, maar door treinen te kopen die wat langer zijn, zodat er meer stoelen in kunnen De NS is volgens ROVER alleen bang voor de kosten en moeite die aan een WC op de trein verbonden zijn. Die kosten en moeite legt men liever bij de reiziger. Naar de WC kun je -vreest ROVER- als stoptreinreiziger straks alleen op grotere stations, tegen betaling van 50 cent plastol (gepast betalen).

Overigens staat het niet bieden van toiletvoorzieningen ook op gespannen voet met de wettelijke verplichting dat het OV voor iedereen toegankelijk moet zijn. Dus ook voor bejaarden en gezinnen met kleine kinderen. Een zwakke blaas is in die zin niet anders dan de noodzaak, een rolstoel te gebruiken.

We hebben als consumentenorganisaties onze onvrede over de toiletten in de trein nu vaak genoeg aan de orde gesteld. Daarom is thans wat ons betreft minister Eurlings aan zet.
Pagina geplaatst: 7 juli 2008