Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Toilettentumult!
Vrij onverwacht opende de Telegraaf vandaag met een artikel over het
verdwijnen van toiletten in de trein. Tijd voor wat standpunten en
opmerkingen.
Het argument van de NS dat het slechts over korte reistijden gaat, is
niet juist. Stoptreinverbindingen als Gouda-Amsterdam of
Lelystad-Amsterdam zijn géén kleine stukjes.
Al eerder heeft de NS Sprinters gekocht zonder toiletten. Later zijn
daar, tegen aanzienlijke kosten, alsnog toiletten in aangebracht.
Sinds enige tijd heeft de NS ook in de dubbeldekstreinen met de groene
bankjes toiletten afgesloten. In de hele trein zijn nog nauwelijks
toiletten beschikbaar, vaak ook doordat de overgebleven toiletten
defect zijn.
En áls je dan kiest voor toiletloze stoptreinen, zorg dan wel dat het
aan de wal wél goed geregeld is. Maar helaas Op nieuwe stations zoals
Amsterdam Holendrecht komt geen toilet. Volgens een zegsman van
ProRail "omdat daar geen intercity's stoppen". Dus op stations waar
treinen mét toilet stoppen zijn WC's, op stations waar Sprinters
zónder toilet stoppen kun je als reiziger voor het lenigen van je
sanitaire nood niet altijd terecht. Niet in de trein naar de WC én
niet op het station ROVER vindt dit gebrek aan afstemming tussen NS en
ProRail een treurige zaak.
NS schermt met de wens, meer zitplaatsen te bieden, ook in de nieuw te
bouwen Sprinters. Maar dat doe je natuurlijk niet door toiletten
schrappen, maar door treinen te kopen die wat langer zijn, zodat er
meer stoelen in kunnen De NS is volgens ROVER alleen bang voor de
kosten en moeite die aan een WC op de trein verbonden zijn. Die kosten
en moeite legt men liever bij de reiziger. Naar de WC kun je -vreest
ROVER- als stoptreinreiziger straks alleen op grotere stations, tegen
betaling van 50 cent plastol (gepast betalen).
Overigens staat het niet bieden van toiletvoorzieningen ook op
gespannen voet met de wettelijke verplichting dat het OV voor iedereen
toegankelijk moet zijn. Dus ook voor bejaarden en gezinnen met kleine
kinderen. Een zwakke blaas is in die zin niet anders dan de noodzaak,
een rolstoel te gebruiken.
We hebben als consumentenorganisaties onze onvrede over de toiletten
in de trein nu vaak genoeg aan de orde gesteld. Daarom is thans wat
ons betreft minister Eurlings aan zet.
Pagina geplaatst: 7 juli 2008