Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

Slecht onderzoek naar Hartlijn

De werkgroep Hartlijn van reizigersvereniging ROVER is niet onder de indruk van de uitslag van het onderzoek, dat DHV in opdracht van de gemeente Amersfoort heeft uitgevoerd naar de haalbaarheid van reactivering van de spoorlijn Amersfoort - Veenendaal. ROVER was door DHV gevraagd om aan het onderzoek mee te werken, maar heeft daarvan afgezien.

Het onderzoek was zeer globaal van aard en slechts een update van een al even globale quick-scan, die DHV enkele jaren geleden zelf had uitgevoerd.

ROVER heeft geconstateerd dat DHV geen kennis heeft genomen van de stedelijke ontwikkelingen langs de lijn. Ook is voorbijgegaan aan de bijdrage die de gereactiveerde spoorlijn kan leveren aan de leefbaarheid en economische kansen in de regio.

Ook zullen de stijgende brandstofprijzen en de enorme verkeersdruk op de N228 de trein voor velen een aantrekkelijk alternatief voor de auto maken. De provincie Utrecht stelt zich ten doel, het autoverkeer terug te dringen ten gunste van het gebruik van het openbaar vervoer.

Bij recente opwaarderingen van regionale spoorverbindingen in het hele land (door Syntus, Arriva, en Veolia) bleek de reizigersgroei steeds veel hoger te zijn dan op basis van de statistische gegevens werd verwacht. In deze regio realiseert ook de Valleilijn (Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen) 40% meer reizigers dan op basis van de statistieken werd verwacht.

ROVER had gevraagd om een onafhankelijk onderzoek. Dat wordt op dit moment uitgevoerd in opdracht van de provincie Utrecht. De reizigersvereniging wacht dan ook met interesse de resultaten van dat onderzoek af.