Gemeente Amsterdam



Persbericht

Amsterdam stelt per 1 oktober 2008 milieuzone voor vrachtverkeer in

Een milieuzone voor vrachtverkeer is één van de maatregelen die de gemeente Amsterdam neemt om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Schone lucht is hard nodig voor de gezondheid van Amsterdammers en om te mogen blijven bouwen in de stad. Door de milieuzone wordt de uitstoot van schadelijke stoffen door het vrachtverkeer flink verminderd. De milieuzone voor vrachtverkeer gaat per 1 oktober gelden binnen de Ring A10 uitgezonderd stadsdeel Amsterdam-Noord en enkele bedrijventerreinen.

Toelatingseisen
Goederenvervoer is van groot belang voor de economie van de stad. Tegelijkertijd stoot het oudere vrachtverkeer zonder roetfilter relatief veel vervuilende stoffen uit. Voor de milieuzone voor vrachtauto's geldt tot 2010 de volgende regel: Euro 0 en Euro 1 > mogen niet de milieuzone in Euro 2 en Euro 3 > mogen alleen met roetfilter de milieuzone in Euro 4 en Euro 5 > mogen de milieuzone in

De milieuzone geldt enkel voor vrachtauto's (voertuigen boven de 3.500 kg). In 2010 worden de toelatingseisen aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen vrachtauto's met een Euro 4 en Euro 5 dieselmotor (en Euro 3 met roetfilter, mits niet ouder dan 8 jaar) de milieuzone in. Amsterdam sluit hiermee aan op landelijke richtlijnen.

Milieuzone Amsterdam
In december 2007 tekende wethouder Vos met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven EVO, TLN en ORAM een convenant om het goederenvervoer schoner en slimmer door de stad te laten gaan. Naast het instellen van de milieuzone voor vrachtverkeer worden ook maatregelen getroffen om het vrachtverkeer beter te laten doorstromen. Ook zal door middel van straatmanagement ervoor worden gezorgd dat in winkelstraten de bevoorrading zo soepel en efficiënt mogelijk verloopt.

Pb-131