Ingezonden persbericht


Makkelijke tips Tikkie Terug leiden tot positieve actie

Kennis Nederlanders over energiebesparing in half jaar 10% gestegen

Zandvoort, 7 juli 2008 - Onbekendheid met energiebesparende maatregelen is nog altijd de hoofdreden voor energieverspilling. Maar het aantal mensen dat wél mogelijkheden kent om klimaatverandering tegen te gaan is in een half jaar tijd met maar liefst 10% gestegen. Dit zijn enkele opvallende uitkomsten uit het onderzoek dat Klimaatcampagne HIER - in samenwerking met Ariiel, in het kader van Tikkie Terug - liet uitvoeren dooor onderzoeksbureau Ruigrok|Netpanel. De resultaten werden vandaag in Zandvoort gepresenteerd onder leiding van Froukje de Both. Daarna onthulde Froukje een metershoge ijssculptuur van hét symbool van klimaatverandering: de ijsbeer. Daarmee werd het enorme belang van energiereductie nog eens spectaculair onderstreept.

Aanleiding van het onderzoek is de Tikkie Terug-campagne, een initiatief van RTL Nederland in samenwerking met Procter & Gamble, ondersteund door HIER, die een half jaar geleden van start ging onder de bezielende leiding van ambassadeur Froukje de Both. Vanaf 21 juli wordt deze campagne vervolgd. Doel is om meer mensen aan te zetten tot het nemen van energiebesparende maatregelen en het energiegebruik te compenseren. Na een half jaar tips uitdelen, is via het onderzoek gekeken naar de huidige kennis en bereidheid van Nederlanders om klimaatverandering tegen te gaan.

Uit dit onderzoek is gebleken dat een half jaar geleden 42% van de Nederlanders niet wist wat hij moest doen tegen de klimaatverandering, nu is dat percentage nog 33%. Oftewel een winst van bijna 10% binnen een half jaar. Positief is ook dat 8 op de 10 Nederlanders aangeeft zich zorgen te maken over de klimaatverandering en bijna 6 op de 10 daadwerkelijk maatregelen treft om deze verandering tegen te gaan. De score die 'de Nederlander' zichzelf geeft als het op milieubewust gedrag aankomt, is een kleine zeven. De helft van de Nederlanders houdt ook het milieu in het achterhoofd bij de aanschaf van een nieuw product, door bij de keuze rekening te houden met duurzaamheid. Aandachtspunt is wél dat zij nog niet bereid zijn daar extra geld voor neer te tellen.

Genomen maatregelen
Het afgelopen half jaar zijn meer mensen begonnen met energiebesparende maatregelen. De top 5 meest genomen maatregelen dit half jaar:


1. Apparaten minder op stand-by laten staan

2. Afval scheiden

3. Spaarlampen gebruiken i.p.v. gewone lampen

4. Thermostaat lager zetten

5. Wassen op lagere temperatuur

Tikkie Terug naar 30ºC
De aftrap van het Tikkie Terug-initiatief in januari stond in het teken van 'wassen op 30 graden'. Uit het onderzoek blijkt dat deze tip in goede aarde is gevallen: bijna alle Nederlanders (94%) vinden dit een goede tip. Dit is dan ook een van de maatregelen die nu vaker wordt genomen dan een half jaar geleden. Heel waardevol, want wassen op 30 graden in plaats van op 40, bespaart maar liefst 40% energie per wasbeurt. Inmiddels doet 52% van de Nederlanders die thuis de was doen, de was op 30 graden. Ter verduidelijking: met deze energiebesparing kunnen de huizen van 2 miljoen mensen gedurende een jaar worden verlicht. Ruim de helft (53%) van de mensen die vaak de was doen en wel eens wassen op 30 graden, doet dit inderdaad voor het milieu of om de natuur te beschermen. Het is de meest genoemde reden. Mensen die toch nog op hogere temperaturen wassen, menen vaak, ten onrechte, dat de was anders niet schoon wordt. Gelukkig overweegt ruim 40% van deze mensen het aankomende jaar wél op 30 graden te gaan wassen.

Nieuwe campagne
Op 21 juli wordt een nieuwe Tikkie Terug-campagne gelanceerd in samenwerking met Ariel en ondersteund door Klimaatcampagne HIER. Doel is om nog meer mensen te wijzen op makkelijk uitvoerbare maatregelen om energie te sparen en manieren om energieverbruik te compenseren. Tikkie Terug-ambassadeur Froukje de Both: 'Net als ikzelf, hebben mensen vaak de behoefte om iets voor het milieu te doen, maar weten ze niet goed waar ze moeten beginnen. Daarom zijn de Tikkie Terug-tips zo handig. Want met 'kleine' maatregelen, zoals apparatuur niet op standby laten staan, minder lang douchen en minder heet wassen, kunnen we samen echt verschil maken. Mensen gaan steeds bewuster om met energie en dat ik daar als Tikkie Terug-ambassadeur aan kan bijdragen, vind ik geweldig.'

Over Klimaatcampagne HIER
De Klimaatcampagne HIER is een initiatief van 40 maatschappelijke organisaties die zich samen sterk maken om het klimaatprobleem aan te pakken. De HIER-klimaatcampagne omhelst projecten in binnen- en buitenland, gericht op zowel aanpassing aan klimaatverandering als het tegengaan van de verdere opwarming van de aarde. HIER roept in Nederland de consument op om klimaatneutraal te worden. HIER was organisator van het evenement met Al Gore rond de première van zijn film en samen met de omroepen en Energie Transitie Nederland van Live Earth Alert 07-07-07. HIER wordt mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij. Kijk voor meer informatie opwww.hier.nu.

********************************


Ingezonden persbericht