Sandd
- PERSBERICHT -
Apeldoorn, 7 juli 2008
"Sandd heeft de Nederlandse postmarkt geherstructureerd"
Directeur Bart Stomphorst neemt na 9 jaar afscheid
Sandd, het op één na grootste postbedrijf van Nederland is niet meer weg te denken uit
het Nederlandse en Europese postlandschap. Na tweeënhalve eeuw monopolie heeft het
bedrijfsleven de afgelopen jaren geprofiteerd van een breder productaanbod tegen
concurrerende tarieven. Als één van de oprichters van Sandd heeft Bart Stomphorst
vorm gegeven aan de herstructurering van de Nederlandse postmarkt. Hij neemt in
september afscheid als CEO.
"Na 9 jaar vind ik de tijd gekomen om het vaandel over te dragen. Ik vind dat we de
belangrijkste doelstellingen hebben gerealiseerd en we gaan nu een nieuwe fase in", motiveert
Bart Stomphorst zijn beslissing. "Er staat een sterk en innovatief postbedrijf met geweldige
mensen. Sandd heeft zich ontwikkeld tot de ondernemende en kwalitatieve challenger van de
marktleider. We zijn de onbetwiste nummer twee. Dat geeft veel voldoening."
"De afgelopen jaren waren een geweldig avontuur", kijkt Stomphorst terug. "Het leek een
onmogelijke opgave om een postbedrijf te starten dat zich kwalitatief kon meten met het grote
TNT Post. Het Nederlandse bedrijfsleven had behoefte aan een alternatief, maar stelde van
meet af aan stevige eisen aan een nieuwe speler. We hebben 2 jaar lang gezocht naar klanten
die ons wilden steunen in de opbouw van Sandd." Na de acquisitie en integratie van een aantal
regionale postbedrijven in 2000, bezorgde Sandd op 29 juni 2001 voor het eerst in een groot
deel van Nederland.
Stomphorst vervolgt; "Nadat onze bezorgkwaliteit in 2003 sterk verbeterde, kregen steeds meer
klanten interesse in Sandd. Onze vernieuwende aanpak sprak veel partijen aan. We stuurden
aan op een transparant vergelijk met de andere spelers in de markt, zodat de klant de juiste
keuze kon maken. Als Sandd niet het beste product kon bieden, adviseerden we de klant
vooralsnog niet met ons in zee te gaan. Deze werkwijze waardeerde de markt in hoge mate."
Sandd heeft een explosieve groei doorgemaakt. Van 1 miljoen in 2001, steeg de omzet in
2007 tot 80 miljoen. De rendementsontwikkeling vertoonde eenzelfde opgaande lijn en de
afgelopen 3 jaar sloot het bedrijf telkens winstgevend af. Sandd startte haar werkzaamheden
met een aantal mensen, maar inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot 1150 medewerkers en
12.500 bezorgers. Er wordt elke dinsdag en vrijdag in heel Nederland bezorgd.
Sandd heeft de afgelopen jaren een hoofdrol gespeeld in de herstructurering van de postmarkt.
"Wij positioneren ons graag als een jong en brutaal postbedrijf die op onconventionele wijze de
sympathie van de klanten probeert te veroveren", geeft Stomphorst aan. "Vanzelfsprekend is de
voorwaarde daarbij een goed product tegen een scherp tarief. Ons logistieke model en de
aandacht voor ons personeel en bezorgers zijn daarom altijd onze speerpunten. Ik ben er dan
ook trots op dat de tevredenheid onder beide groepen groot is."
Het is nog onduidelijk of de Nederlandse postmarkt per 1 januari 2009 geliberaliseerd wordt.
"Als de liberalisatie op korte termijn plaats vindt dan is Sandd er klaar voor. We zijn er volledig
op voorbereid. Als de marktopening opnieuw wordt uitgesteld, liggen de plannen klaar om de
organisatie op een andere wijze volop te laten groeien. We hebben voor deze nieuwe fase een
kopman gevonden die zijn sporen in business development ruimschoots verdiend heeft", besluit
Stomphorst zijn toelichting op zijn vertrek per 1 september aanstaande.