Sandd



- PERSBERICHT -

Apeldoorn, 7 juli 2008

"Sandd heeft de Nederlandse postmarkt geherstructureerd" Directeur Bart Stomphorst neemt na 9 jaar afscheid

Sandd, het op één na grootste postbedrijf van Nederland is niet meer weg te denken uit het Nederlandse en Europese postlandschap. Na tweeënhalve eeuw monopolie heeft het bedrijfsleven de afgelopen jaren geprofiteerd van een breder productaanbod tegen concurrerende tarieven. Als één van de oprichters van Sandd heeft Bart Stomphorst vorm gegeven aan de herstructurering van de Nederlandse postmarkt. Hij neemt in september afscheid als CEO.

"Na 9 jaar vind ik de tijd gekomen om het vaandel over te dragen. Ik vind dat we de belangrijkste doelstellingen hebben gerealiseerd en we gaan nu een nieuwe fase in", motiveert Bart Stomphorst zijn beslissing. "Er staat een sterk en innovatief postbedrijf met geweldige mensen. Sandd heeft zich ontwikkeld tot de ondernemende en kwalitatieve challenger van de marktleider. We zijn de onbetwiste nummer twee. Dat geeft veel voldoening."

"De afgelopen jaren waren een geweldig avontuur", kijkt Stomphorst terug. "Het leek een onmogelijke opgave om een postbedrijf te starten dat zich kwalitatief kon meten met het grote TNT Post. Het Nederlandse bedrijfsleven had behoefte aan een alternatief, maar stelde van meet af aan stevige eisen aan een nieuwe speler. We hebben 2 jaar lang gezocht naar klanten die ons wilden steunen in de opbouw van Sandd." Na de acquisitie en integratie van een aantal regionale postbedrijven in 2000, bezorgde Sandd op 29 juni 2001 voor het eerst in een groot deel van Nederland.

Stomphorst vervolgt; "Nadat onze bezorgkwaliteit in 2003 sterk verbeterde, kregen steeds meer klanten interesse in Sandd. Onze vernieuwende aanpak sprak veel partijen aan. We stuurden aan op een transparant vergelijk met de andere spelers in de markt, zodat de klant de juiste keuze kon maken. Als Sandd niet het beste product kon bieden, adviseerden we de klant vooralsnog niet met ons in zee te gaan. Deze werkwijze waardeerde de markt in hoge mate."

Sandd heeft een explosieve groei doorgemaakt. Van 1 miljoen in 2001, steeg de omzet in 2007 tot 80 miljoen. De rendementsontwikkeling vertoonde eenzelfde opgaande lijn en de afgelopen 3 jaar sloot het bedrijf telkens winstgevend af. Sandd startte haar werkzaamheden met een aantal mensen, maar inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot 1150 medewerkers en 12.500 bezorgers. Er wordt elke dinsdag en vrijdag in heel Nederland bezorgd.

Sandd heeft de afgelopen jaren een hoofdrol gespeeld in de herstructurering van de postmarkt. "Wij positioneren ons graag als een jong en brutaal postbedrijf die op onconventionele wijze de sympathie van de klanten probeert te veroveren", geeft Stomphorst aan. "Vanzelfsprekend is de voorwaarde daarbij een goed product tegen een scherp tarief. Ons logistieke model en de aandacht voor ons personeel en bezorgers zijn daarom altijd onze speerpunten. Ik ben er dan ook trots op dat de tevredenheid onder beide groepen groot is."

Het is nog onduidelijk of de Nederlandse postmarkt per 1 januari 2009 geliberaliseerd wordt. "Als de liberalisatie op korte termijn plaats vindt dan is Sandd er klaar voor. We zijn er volledig op voorbereid. Als de marktopening opnieuw wordt uitgesteld, liggen de plannen klaar om de organisatie op een andere wijze volop te laten groeien. We hebben voor deze nieuwe fase een kopman gevonden die zijn sporen in business development ruimschoots verdiend heeft", besluit Stomphorst zijn toelichting op zijn vertrek per 1 september aanstaande.