Ricoh
Ricoh's werknemers wervingscampagne overstijgt verwachting
CRF beloont Ricoh's HR-management met `Top ICT werkgever 2008'
keurmerk
's-Hertogenbosch, 1 juli 2008- Ricoh, leverancier van producten en
diensten op het gebied van documentenstromen binnen organisaties,
heeft een intern onderzoek gedaan naar de resultaten van de personele
wervingscampagneCash for Talent. Ricoh startte met deze actie in
februari 2007 en nodigde met dit bijzondere initiatief werknemers uit
om nieuwe collega's aan te dragen met als beloning EUR1.250,-.
Uit het onlangs afgeronde HR-onderzoek blijkt dat de actie een groot
succes is, waar 17% van alle werknemers aan mee heeft gedaan. Dankzij
de Cash for Talent-campagne zijn er in totaal 337 potentiële
werknemers aangemeld, waarvan er tot nu toe 135 voor een gesprek zijn
uitgenodigd. Meer dan 35% van deze groep behoort nu tot de
enthousiaste vaste medewerkers bij Ricoh. In het derde kwartaal van
dit jaar zal Ricoh een nieuwe campagne opzetten en haar werknemers
vragen hen in contact te brengen metsales professionals, waarbij de
beloning EUR1500,- zal bedragen.
Ricoh heeft de afgelopen jaren een zeer actief HR beleid laten zien,
waarmee de onderneming actief inspeelt op de groeiende vraag naar
ervaren en gespecialiseerde werknemers. Naast de Cash for
Talent-campagne heeft Ricoh vorig jaar tevens een gerichte
wervingsactie bij twee Inholland scholen uitgevoerd. Bijna
afgestudeerde studenten kregende kans om te leren hoe zij van hun
sollicitatie een succes kunnen maken, door van ervaren HR-adviseurs
feedback op hun presentatie en hun CV te krijgen.
Dat deze HR- initiatieven niet ongemerkt aan de markt voorbij zijn
gegaan, bewijst het pas verkregen predicaat Top ICT Werkgever 2008,
dat op 15 juni door CRF aan Ricoh is toegekend. CRF is een specialist
op het gebied van internationaal en objectief onderzoek naar
HR-management. Aan de hand van vijf criteria (primaire
arbeidsvoorwaarden, secundaire arbeidsvoorwaarden, interne
promotiekansen, werksfeer en -omstandigheden, opleiding en training)
is Ricoh geselecteerd. Omdat Ricoh op alle 5 criteria goed scoorde mag
het bedrijf een jaar lang het keurmerk "Top ICT Werkgever2008"voeren.
Frank van Deursen, Senior HR Adviseur bij Ricoh: "De vraag naar ICT
specialisten neemt hand over hand toe, daarom is het van belang om je
als onderneming positief te onderscheiden van andere werkgevers. Ricoh
heeft met de Cash for Talent campagne laten zien dat het werven van
nieuw personeel vanuit het eigen netwerk bijzonder succesvol is.
Traditionele methodes, zoals adverteren, zijn achterhaald. Het creëren
van een positieve en gezonde arbeidsrelatie met bestaande werknemers
zorgt voor een domino-effect. Vrienden en bekenden van onze
medewerkers geven aan interesse te hebben in onze vacatures, en deze
potentiële kandidaten adviseren ons ook aan hun eigen werkkring. Dat
onze medewerkers onze inzet waarderen blijkt uit het keurmerk Top ICT
Werkgever 2008 dat we vorige maand hebben ontvangen. Dit predicaat is
voor ons de kroon op ons werk."