EDBR advies: Rotterdam, investeer in vervoer over water

De bereikbaarheid van Rotterdam en de haven staat zwaar onder druk. Zonder adequate oplossingen loopt de economische ontwikkeling van de regio gevaar.
Rotterdam heeft door zijn ligging aan de Maas een unieke verbindingsweg voor personenvervoer, maar deze wordt niet benut. De Economic Development Board Rotterdam (EDBR) pleit voor een snelle invoering van een hoogwaardig 'waternetwerk' voor de regio met circa dertig haltes.

Komend najaar start de Stadsregio Rotterdam met een openbare aanbestedingsprocedure voor vervoer over water in het gebied van Hoek van Holland tot Krimpen aan den IJssel. Het EDBR-advies 'Snel weg over de Maas' geeft een aantal criteria om tot een succesvolle aanbesteding te komen. Het is opgesteld mede op basis van de onderzoeksresultaten van EURICUR.
Mr. Paul Nouwen, vice voorzitter van de EDBR bood het rapport aan op maandag 7 juli aan wethouder Verkeer, Vervoer en Organisatie, Jeannette Baljeu. "Goed geregeld personenvervoer over water, geeft Rotterdam een forse voorsprong als vestigingsgebied voor wonen en werken. Dat is in het buitenland wel gebleken".

Integrale aanpak
Uitgangspunt is dat het vervoer over water integraal onderdeel uitmaakt van het bestaande OV-netwerk in de Rotterdamse regio. Het systeem moet maximaal gekoppeld zijn aan andere vormen van vervoer en voorzieningen. Dus aanlegplaatsen op korte loopafstand van bus, tram, metro en trein (bij voorbeeld op zuid). Het gaat overigens niet alleen om 'waterhaltes', maar ook om toevoerwegen voor auto- en fietsverkeer en parkeerplaatsen.

Alleen een volwaardig waternetwerk, dat het hele gebied van Hoek van Holland tot Krimpen aan den IJssel bedient, heeft volgens de EDBR toegevoegde waarde. De ambitie moet zijn om binnen 5 à 10 jaar een netwerk te ontwikkelen van circa 30 haltes.

Bij (her)ontwikkeling van gebieden zoals het Lloydkwartier, de Merwehaven of het RDM terrein in Stadshavens moet op de tekentafel al rekening gehouden worden met vervoer over water. Dit betekent soms dat een aanlegplaats al wordt ingericht, terwijl het gebied nog ontwikkeld wordt.

Maatwerk
OV over water vraagt om maatwerk. Bijvoorbeeld in de haven waar veel mensen in shifts werken. Een specifiek vervoersbehoefte vraag om flexibiliteit in het aanbod. De EDBR adviseert bij de openbare aanbesteding ruimte te bieden aan de exploitant om met andere partijen tot innovatieve oplossingen te komen.
Exploitatiekosten kunnen worden beperkt door bijvoorbeeld schepen met een éénpersoonsbemanning.
Eventueel moet de bestaande wetgeving worden aangepast.

Kosten voor de baat
De aanleg van pontons en aanvullende infrastructuur zoals extra fietspaden, toevoerwegen, parkeerplaatsen e.d. vraagt om grote voorinvesteringen. Een strategische samenwerking tussen Stadsregio, Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR), Havenbedrijf Rotterdam en private partijen moet zorgen voor voldoende financiële middelen om al op korte termijn een substantieel 'waternetwerk' te kunnen realiseren.
De overheid zet dus de (financiële) toon in de eerste fasen, maar doet er goed aan daarna de uitvoering zo veel mogelijk bij marktpartijen onder te brengen.

Kans voor de stad
De EDBR noemt bereikbaarheid als een van de hoogste prioriteiten voor de economische ontwikkeling van de stad. Personenvervoer over water is van grote betekenis, zowel voor de bereikbaarheid van stad en havengebieden als voor de economische ontwikkeling van de regio. Ook het imago van de stad kan profiteren van het OV over water. Met een uitgebreid en aantrekkelijk vervoerssysteem kan Rotterdam zich beter positioneren als moderne metropolis aan het water.

Buitenboordmotor
De EDBR is een platform met ruim dertig opinieleiders uit het bedrijfsleven, onderwijs, wetenschap en cultuur. De EDBR adviseert het College van Burgemeester & Wethouders, gevraagd en ongevraagd, over economische succesvolle sectoren en maakt zich sterk voor een snelle uitvoering van kansrijke (economische) projecten.

Meer informatie
Het advies 'Snel weg over de Maas' is in te zien en op te halen op www.edbr.nl

(einde bericht)

Links: http://www.edbr.nl
Noot voor de redactie: Noot voor de redactie,