Media alert

7 juli, 2008

Personeelshandboek vaak niet actueel

SD Worx waarschuwt organisaties voor valkuilen in reglementen

Organisaties worden continu overspoeld door nieuwe ontwikkelingen en wijzigingen in wet- en regelgeving. Uit dit enorme aanbod moeten werkgevers selecteren wat wel en niet relevant is voor zijn organisatie en dat moet vervolgens worden beschreven in het personeelshandboek. Dit is een tijdrovende en delicate klus die eenvoudig uitbesteed kan worden.

Het is essentieel voor organisaties om een personeelshandboek te hebben, omdat hierin alle belangrijke reglementen op een overzichtelijke manier worden gerangschikt. Daarnaast is het belangrijk het handboek up-to-date te houden, zodat werknemers en werkgevers hier een beroep op kunnen doen. Het is een hulpmiddel voor medewerkers en organisatie om snel wegwijs te worden in het scala van regelingen en afspraken die binnen de organisatie van toepassing zijn.

Daarnaast levert het handboek een aantal belangrijke voordelen op voor de werkgever:
* Het handboek geeft de werkgever richtlijnen om bij overtredingen maatregelen te treffen
* Het handboek verschaft duidelijkheid binnen de organisatie, omdat regels, procedures en voorwaarden op papier staan
* Het handboek bespaart tijd, aangezien alles op papier beschreven staat en regels niet keer op keer uitgelegd hoeven worden

Het uitbesteden van het maken van een personeelshandboek zal positief bijdragen aan de acceptatie en naleving van het handboek , zegt Sabrina Ritzen, consultant bij SD Worx. Door externe deskundigheid en objectiviteit in te zetten bij het maken van een handboek, worden medewerkers bewust gemaakt van het feit dat het handboek niet alleen zaken bevat die voordeel opleveren voor de organisatie, maar ook voor henzelf. Daarnaast bespaart het organisaties veel tijd.

Hieronder een aantal zaken waar rekening mee moet worden gehouden bij het opstellen van een personeelshandboek:
* Neem een verzuimreglement op in het handboek;
* Neem een artikel op met betrekking tot de veiligheidsvoorschriften (rechten en plichten van werknemer en werkgever) binnen de organisatie. Dit zijn een tweetal zaken die getoetst worden bij een RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie). Door dit op te nemen in een handboek hoeft hier op een later moment geen apart document voor opgesteld te worden;
* Neem geen juridische of fiscale wetteksten een op een over van bijvoorbeeld websites van overheidsorganisaties. Deze zijn aan verandering onderhevig en zorgen ervoor dat het handboek erg onderhoudsgevoelig wordt;
* Neem een externe partij aan om het handboek op te stellen en actueel te houden;
* Zorg ervoor dat het personeelshandboek geen enorm boekwerk wordt. Hoe dikker het handboek hoe slechter het wordt gelezen.

(405 woorden)

VOOR DE REDACTIE

Over SD Worx
SD Worx is marktleider in België en de derde grootste aanbieder van payroll en HR-diensten in Europa. SD Worx bedient zijn klanten vanuit een geïntegreerd concept waarbinnen payroll, HR-diensten en juridisch advies vanuit één organisatie worden aangeboden. Het in 1945 opgerichte bedrijf telt 24 kantoren en ruim 1.600 medewerkers in de Benelux. Sinds 2006 bedient SD Worx de Nederlandse markt vanuit een kantoor in Breda. In september 2006 ging SD Worx een joint venture aan met Asecom Nederland B.V. SD Worx is de afgelopen jaren sterk aan het internationaliseren. Zo nam het bedrijf in 2007 de Franse payroll-softwarespecialist LOGI-RH over en in mei 2008 het Duitse ACCURAT.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met OCTANE PR: Ingrid van den Nieuwenhof, tel. 040 266 11 30, ingridv@octanepr.com

OCTANE PR

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 (0)40 266 11 30
Fax: +31 (0)40 235 46 01
Web: www.octanepr.com