Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Kritiek CG-Raad op nieuwe compensatieregeling snijdt hout

De nieuwe regeling compensatie meerkosten door ziekte of handicap moet nog eens nader worden bekeken. Na de nodige kritiek van de Tweede Kamer, vinden ook de betrokken bewindslieden een herbezinning nodig.

In september gaat een aangepast voorstel naar de Tweede Kamer en moet blijken of daadwerkelijk rekening wordt gehouden met de inkomenspositie van chronisch zieken en mensen met een beperking.

Staatssecretaris Bussemaker (VWS), minister Donner (SZW) en staatssecretaris De Jager (Financiën) zien in dat veel mensen er in inkomen op achteruit gaan door de nieuwe regeling. Dit nadat het Nibud in opdracht van de CG-Raad de inkomenseffecten inzichtelijk heeft gemaakt.

Toegezegd is dat bekeken zal worden op welke punten bijstelling wenselijk is. Staatssecretaris Bussemaker heeft gezegd de regeling te willen aanpassen voor chronisch zieken en gehandicapten in instellingen. Minister Donner wil bezien of en hoe de invoering van een (aangepaste) vermenigvuldigingsfactor iets kan betekenen voor 65-minners.

Tweede Kamer kritisch

De Tweede Kamer heeft in vervolg op de uitkomsten van het Nibud-onderzoek een drietal verzoeken bij de bewindslieden neergelegd. Het gewijzigde voorstel moet doorberekend worden op koopkrachteffecten. Het is nodig in de uitwerking rekening te houden met de inkomenspositie van specifieke groepen. Ook een onafhankelijke uitvoeringstoets is noodzakelijk.

Motie Wiegman c.s.: overzicht koopkrachteffecten

Een Kamerbrede motie vraagt het kabinet om een nader toegespitst voorstel voor Prinsjesdag bij de Kamer in te dienen. Volgens de motie moet het kabinet samen met het NIBUD een overzicht geven van de koopkrachteffecten voor representatieve groepen gehandicapten en chronisch zieken, die te maken hebben met aantoonbare meerkosten. Dit dient te gebeuren bij de indiening van het wetsvoorstel Wet Tegemoetkoming Mensen met een beperking. Minister Donner heeft toegezegd dat hij de koopkrachteffecten voor verschillende representatieve groepen zal aangeven. Ook belooft hij hierover in overleg te treden met het Nibud.

Motie Tang c.s.: bescherming inkomenspositie specifieke groepen

Een tweede Kamerbrede motie vraagt de regering om bij de definitieve uitwerking van het beleid nadere maatregelen te nemen ter bescherming van de inkomenspositie van de meest kwetsbare mensen. Het gaat hierbij vooral om mensen die jonger zijn dan 65 met (intra- en extramurale) AWBZ- of WMO-zorg, die nu gebruik maken van de buitengewone uitgavenregeling. De onderliggende wensen die in deze motie doorklinken: aanpassing van de kortingspercentages en herinvoering van de vermenigvuldigingsfactor bij compensatie.

Motie Omtzigt c.s.: ketenuitvoerbaarheidstoets

Een derde Kamerbrede motie vraagt de regering om het doen van een onafhankelijke uitvoeringstoets. Deze toets moet dan gelijk met de indiening van het wetsvoorstel Wet tegemoetkoming mensen met een beperking naar de Kamer worden verstuurd. Deze uitvoeringstoets moet ingaan op de hele keten van verantwoordelijkheden. Op grond van deze toets moet blijken in hoeverre de geplande invoering van de nieuwe regeling per januari 2009 haalbaar is.

Standpunt CG-Raad

De CG-Raad gaat het Nibud vragen de gewijzigde voorstellen opnieuw door te rekenen. Een gefaseerde invoering is waarschijnlijk het beste alternatief. Als blijkt dat er onvoldoende ruimte is voor een daadwerkelijke verbetering van de inkomenspositie, dan is een gefaseerde invoering het enige alternatief. Een betere gerichtheid van de bestaande buitengewone uitgavenregeling op de doelgroep staat hierbij centraal.

De komende periode gaat uitwijzen of de regering in staat is de negatieve inkomensgevolgen voldoende te repareren.

(Geplaatst: 9 juli 2008)