SGP


09 - 07 - 08 | SGP wil dat Verburg noodlijdende vissers echt helpt

Omdat de Europese Commissie de lidstaten eenmalig toestemming heeft gegeven om op nationaal niveau steun te geven aan de vissers wil de SGP dat de Nederlandse regering de vissers ook daadwerkelijk steun verleent. Doet Nederland dat niet, en Spanje en Frankrijk wel, dan betekent dat het eind van de Nederlandse visserijsector. Dat zegt SGP-kamerlid Van der Vlies in het (schriftelijke) overleg met de regering over de problemen in de visserij. De SGP wil dat minister Verburg van LNV alles op alles zet om op korte termijn al het mogelijke te doen om de visserijsector door de huidige crisis heen te helpen. Dat is nodig om deze sector overeind te houden en om het proces van verduurzaming door te laten gaan. De tijd dringt! Brussel heeft de voorwaarden geschapen, nu is de minister aan zet. De SGP wil dat het kabinet nu haar politieke wil toont. Dat zegt SGP-kamerlid Van der Vlies in de (schriftelijke) inbreng in het overleg met de regering over de problemen in de visserij.

________________________________________

SGP-fractie
4 juli 2008
Schriftelijk overleg ter voorbereiding op de Landbouw- en Visserijraad van 15 juli

Brandstofproblematiek kottervisserij
De leden van de SGP-fractie hebben al een tijd lang dringend aandacht gevraagd voor de donkere wolken die zich hebben samengepakt boven de kottervisserij. De brandstofproblematiek in de kottervisserij is urgent. Voormannen uit de sector geven aan dat het voor een groot deel van de boomkorkotters niet meer rendabel is om uit te varen, dat steeds meer kotters daarom in de haven blijven, dat bemanningsleden naar andere sectoren vertrekken en dat voor een aantal bedrijven binnen enkele weken/maanden faillissement dreigt. De leden van de SGP-fractie zouden dit betreuren, omdat de tong- en scholbestanden zich juist positief ontwikkelen. Ook zouden deze leden deze ontwikkeling betreuren voor de visserijgemeenschappen. Voor de lokale economieën zijn deze ontwikkelingen heel ingrijpend. Een recent rapport van het LEI (juni 2008) bevestigt de problematiek.

Gezien deze urgentie hebben de leden van de SGP-fractie met veel belangstelling kennisgenomen van het pakket van noodmaatregelen dat de Commissie dinsdag heeft goedgekeurd. Deze leden zijn blij dat het tijdelijk mogelijk wordt om - daar waar het het hardst nodig is - het Europees Visserijfonds (EVF) snel in te zetten. Daarnaast hebben deze leden waardering voor het feit dat de minister oog heeft voor een gezonde visserijsector op lange termijn en hiertoe gerichte maatregelen inzet. Wel hebben deze leden nog een aantal vragen.

Algemeen
De Europese Commissie heeft ingestemd met een eenmalige vrijstelling van de staatssteunregels voor de visserij. Dit geeft meer ruimte voor gerichte nationale maatregelen. De leden van de SGP-fractie verwachten dat lidstaten als Frankrijk en Spanje, bij ontbreken van extra EU-gelden, extra nationale gelden zullen vrijmaken om de visserijsector te steunen. Is de minister bereid in dat geval ook extra nationale gelden vrij te maken voor bijvoorbeeld (partiële) sanering en een sociale regeling voor bemanningsleden? Er ontstaat - als de lidstaten op dit punt verschillend handelen - echt oneerlijke concurrentie tussen de verschillende EU-lidstaten. De leden van de SGP-fractie vinden dat uiterst ongewenst en wensen een reactie op dit punt.

Noodmaatregelen
Nu de Europese Commissie bereid is substantieel extra geld uit te trekken voor de herstructurerings- en de aanpassingsinitiatieven, hebben de leden van de SGP-fractie enkele vragen bij de verdeling en inzet van deze gelden. In hoeverre is de minister bereid om voor cofinanciering te zorgen? Dat is immers een voorwaarde voor Brussel om daadwerkelijk over te gaan tot financiering? De leden vragen bovendien aan de minister of zij zich in wil zetten voor een rechtvaardige verdeling van eventuele extra EVF-gelden, waarbij rekening wordt gehouden met de huidige verdeling van EVF-gelden over de lidstaten. Nederland heeft in de eerste ronde immers relatief weinig EVF-gelden toegewezen gekregen?

Herstructureringsmaatregelen
De maatregelen van de Europese Commissie betreffende de Fleet Adaption Schemes (FAS) zijn een stap in de goede richting. Maar nu komt het er wel op aan om deze maatregelen op nationaal niveau daadkrachtig in te zetten. Nog een aantal vragen van de leden van de SGP aan de minister resteren:

1. Is de minister bereid de extra gelden in te zetten voor (partiële) sanering van de visserijvloot? Warme sanering voorkomt ongewenste koude sanering, biedt de overblijvers meer kansen en legt de basis voor een eventuele doorstart met kleinere en breder inzetbare schepen. De leden vragen zich hierbij af wat het budgettaire beslag van partiële sanering zou zijn. Wil de minister voldoen aan de voorwaarde dat een deel van het extra geld voor herstructurering moet komen uit de herprogrammering van bestaande EVF-gelden. Er zal geld uit de andere assen naar as 1 moeten. Pas dan is het extra geld uit Europa inzetbaar.
2. De Europese Commissie wil 20 tot 25 miljoen euro extra beschikbaar stellen voor onderzoek naar een betere marktpositionering van vis. Dit betekent dat er extra middelen beschikbaar komen onder as 3 van het EVF (maatregelen van gemeenschappelijk belang), hoewel deze middelen niet verdeeld zullen worden over de lidstaten. Nederland besteedt echter al relatief veel middelen aan deze as. Gezien de flexibelere opstelling van de Europese Commissie ten aanzien van de EVF-programmering, vragen de leden van de SGP-fractie of de minister bereid is beschikbare middelen onder as
3 in het nationale Operationele Programma over te hevelen naar as
1 (maatregelen voor aanpassing van de visserijvloot). 3. De Europese Commissie doet een aantal voorstellen om de herprogrammering en de werking van het Europese Visserij Fonds te versoepelen. De leden van de SGP-fractie vragen zich af in hoeverre lidstaten door de nu bekende maatregelen de ruimte krijgen om hun operationele programmaâs open te breken en geplande investeringen naar voren te halen? Is de minister bereid om de investeringsregeling voor ondersteuning van vissers die om willen schakelen naar meer energiezuinigere en selectieve vistechnieken eerder dan 1 januari 2009 open te stellen en hiervoor een hoger bedrag uit te trekken?

4. Op dit moment is de verplichte private financiering in relatie tot investeringen aan het schip 60%, en 80% in relatie tot de schakelinrichting en de motor. De Europese Commissie vindt het wenselijk om dit percentage van verplichte financiële participatie te reduceren naar 40% (pag. 3), om daarmee een extra impuls te geven aan de modernisering van de schepen. De lidstaten krijgen echter ieder de vrijheid om het betreffende percentage zelf te bepalen. Is de minister bereid de percentages voor verplichte eigen bijdrage (60% voor vistuig en 80% voor motoren) te verlagen naar het door de EC voorgestelde minimum 40%?
5. Als één of meer bestaande schepen worden vervangen door een nieuw, kleiner schip dat minder brandstof gebruikt, stelt de commissie een aantal maatregelen voor die meer flexibiliteit aanbrengen in de âschrapping policiesâ. Kan de minister aangeven hoe zij die grotere flexibiliteit gaat aanwenden voor de Nederlandse visserssector?

Horizontale maatregelen
Door de Europese Commissie worden ook een aantal horizontale maatregelen genomen. Hoe gaat de minister om met het voorstel om de EVF regels voor collectieve acties aan te passen, zodat de individuele lidstaten financiële assistentie kunnen geven bij het zoeken van expertise in relatie tot energiereductie en herstructureringsplannen? Welke concrete acties gaat de minister ondernemen om dit in de praktijk te brengen?

Marktmaatregelen om de waarde van vis te verhogen De Commissie doet een aantal voorstellen om het gebruik van bestaande instrumenten te vergroten, om daarmee de waarde van de vis te verhogen. De leden van de SGP-fractie vragen de minister haar reactie op de verschillende voorstellen van de Commissie. Hoe worden de maatregelen onder de Common Market Organisation ingezet? En hoe gaat de minister de (tot nu toe vaak ongebruikte) mogelijkheden die EVF biedt gebruiken om de waarde van vis te vergroten?

Maatregelen om het gebruik van het EVF-instrument te faciliteren Naast het bevorderen van een goede visprijs biedt het EVF-instrument nog veel meer mogelijkheden om de huidige crisis aan te pakken. De leden van de SGP-fractie willen weten hoe de minister staat t.o.v. de oproep van de EC aan de lidstaten om zoveel mogelijk de EVF-gelden te gebruiken, waar nodig operationele programmaâs aan te passen zodat maximaal wordt ingezet op financiële steun voor initiatieven die erop gericht zijn de brandstofcrisis te boven te komen? En hoe gaat de minister om met het gegeven dat het gebruik van de EVF-funds vergemakkelijkt wordt, zodat het eenvoudiger wordt om snel nationale cofinanciering fondsen voor as 1 maatregelen beschikbaar te maken?

Overige maatregelen
De minister geeft in haar brief van 2 juli jl. aan dat sociaal flankerende maatregelen de aanvoersector geen directe voordelen opleveren. Zij treft volgens deze brief op dit punt geen nationale maatregelen. De leden van de SGP-fractie hebben er echter op gewezen dat sectorvertegenwoordigers juist pleiten voor de komst van een sociale regeling voor bemanningen. Terecht, want visserijbedrijven hebben te kampen met bemanningsleden die hun heil in andere sectoren zoeken, terwijl deze in een gezonde visserijsector onmisbaar zijn. Nu de Europese Commissie de mogelijkheid heeft geboden om sociale steun in de vorm van verlaagde sociale premies mogelijk te maken, willen de leden van de SGP-fractie vragen of de minister alsnog bereid is van deze mogelijkheid gebruik te maken. Is de minister bereid om op Europees niveau te pleiten voor een eventuele verruiming van de mogelijkheden hiertoe? Is zij bereid om op korte termijn over te gaan tot verlaging van de sociale premies voor de visserijsector, via toepassing van de zogenaamde koopvaardijregeling en (gedeeltelijke) betaling van de premies voor het Sociaal Fonds voor de Maatschapvisserij (SFM-premies)? Als het via de voorgestelde eenmalige vrijstelling van de staatssteunregels niet mogelijk is om sociale steun te verlenen, is het dan wel mogelijk via de deminimisregeling? Is de minister hiertoe bereid?

Toelating GMOâs
Op de agenda van de komende Landbouwraad zal ook de toelating van enkele GM-producten besproken worden. De leden van de SGP-fractie wijzen nogmaals op de onzekerheden op het gebied van risicoâs voor volksgezondheid en milieu die toelating met zich meebrengt. De leden vragen in het bijzonder aandacht voor de formele discussie over de toelatingsprocedures die onder Frans voorzitterschap geagendeerd zal worden. Nu is het in bijna alle gevallen zo dat in de expert comités en in de Raad van Ministers geen gekwalificeerde meerderheid te vinden is voor markttoelating van een GMO. De Europese Commissie moet dan de doorslag geven en heeft in bijna alle gevallen tot toelating besloten. Dit is procedureel een onwenselijke gang van zaken. Op deze wijze wordt onvoldoende rekening gehouden met de bezwaren van individuele lidstaten en is de keuzevrijheid in het geding. De leden van de SGP-fractie juichen een formele discussie toe. Zij zijn benieuwd naar de visie van de minister van LNV op de procedurele gang van zaken inzake de toelating van GMOâs en mogelijke voorstellen voor verbetering.

De leden van de SGP-fractie hebben vernomen dat er een denktank in het leven is geroepen die zich buigt over de Europese GMO-discussie. De verschillende lidstaten zijn in deze denktank vertegenwoordigd. Zou de minister aan kunnen geven wie Nederland vertegenwoordigd in deze denktank?

Tot slot
De leden van de SGP-fractie vragen de minister alles op alles te zetten om op korte termijn al het mogelijke te doen wat in haar vermogen ligt om de visserijsector door deze crisis heen te helpen, zodat de visserijsector overeind blijft en het proces van verduurzaming door kan gaan. De tijd dringt! Brussel heeft de voorwaarden geschapen, nu is de minister weer aan zet. De leden van de SGP-fractie roepen haar op om de benodigde politieke wil te tonen.

SGP wil dat Verburg noodlijdende vissers echt helpt