PvdA Europees parlement


Europa kiest voor de trein

9 juli 2008

Lily Jacobs Het Europees Parlement heeft voorstellen goedgekeurd die het vrije treinverkeer door de Europese lidstaten gemakkelijker maken. In de hele EU gaan dezelfde onderhouds- en veiligheidseisen gelden voor treinen en het spoor. Bovendien wordt er een Europees Spoorwegbureau opgericht, dat een einde moet maken aan de wirwar van nationale procedures voor de wederzijdse erkenning van rollend materieel.

"Goed nieuws voor de treinreizigers" aldus PvdA-europarlementariër Lily Jacobs. "Dit is een belangrijke stap vooruit naar één Europees spoorwegstelsel, een duurzaam alternatief voor snelweg en vliegtuig."

Dankzij deze nieuwe wetgeving worden allerlei technische, procedurele en politieke hinderpalen voor spoorwegondernemingen en fabrikanten uit de weg geruimd. Die ondervonden veel hinder van de onoverzichtelijke nationale regels, waardoor ze nauwelijks toegang kregen tot andere markten en dus moeilijker konden concurreren. De hoge kosten en enorme administratieve lasten die met toegang tot de Europese markt waren gemoeid, gaan nu eindelijk tot het verleden horen. Naast de hogesnelheidstreinen zal nu ook het normale treinverkeer voortaan door héél Europa kunnen zoeven. "Een goede zaak, want om treinen een écht duurzaam alternatief te laten zijn voor vervuilende vervoersmiddelen als auto en vliegtuig, moet je zorgen dat je nodeloze obstakels uit te weg ruimt. Dat gebeurt nu", aldus Jacobs

Het nu in zijn geheel aangenomen spoorwegpakket houdt in dat locomotieven die in één lidstaat zijn goedgekeurd, nu ook automatisch in de andere Europese lidstaten worden toegelaten. De veiligheidseisen worden overal hetzelfde, wat vertragingen door extra controles voorkomt. Al het treinverkeer wordt voortaan bovendien in één centraal register vastgelegd. Jacobs: "Deze maatregelen besparen spoorwegbedrijven niet alleen heel veel geld en gedoe, maar zullen de reiziger ook tijdwinst opleveren. Het gebrek aan transparante procedures was een belangrijk obstakel voor het grensoverschrijdende Europese treinverkeer, en daarmee voor een goed alternatief voor minder milieuvriendelijke vervoersmiddelen. Het is nu zaak dat de lidstaten de richtlijnen zo snel mogelijk in nationale wetgeving omzetten."