European Union



Brussel, 8 juli 2008.

Visserij: de Commissie stelt dringende herstructureringsmaatregelen voor om de brandstofcrisis aan te pakken

Vandaag heeft de Europese Commissie een pakket noodmaatregelen voorgesteld waarmee wordt beoogd de herstructurering te bevorderen van de segmenten van de Europese vissersvloot die het zwaarst zijn getroffen door de huidige brandstofcrisis, en tegelijk de sociale en economische gevolgen op korte termijn van die crisis te verzachten voor degenen die zich ertoe verbinden actie op lange termijn te ondernemen. Met een duidelijk mandaat van de Europese Raad heeft de Commissie voor een bijzondere aanpak in de visserijsector gekozen omdat de vissers in een unieke situatie verkeren door een unieke combinatie van factoren die de visserijactiviteit bemoeilijken: de duurzaamheidsproblematiek, een ongunstige marktsituatie en de hoge brandstofkosten. De betrokken maatregelen zijn voor het eerst aangekondigd op 17 juni, toen de Commissie een besluit nam over de aanpak die zij zou hanteren om de sector in deze moeilijke periode te ondersteunen. De kern van het voorstel is een samenstel van tijdelijke afwijkingen van de voor het Europees Visserijfonds (EVF) geldende regeling dat het mogelijk maakt financiële middelen snel in te zetten waar deze het meest nodig zijn om de fundamentele oorzaken van de crisis aan te pakken, en steun op korte termijn te verlenen aan de vlootsegmenten die het zwaarst zijn getroffen. Het vandaag goedgekeurde pakket omvat een mededeling over de te nemen maatregelen en de redenen daarvoor en een voorstel voor een verordening van de Raad om voor een periode van twee jaar de nodige wijzigingen in de EVF-regels aan te brengen.

Europees commissaris voor Maritieme Zaken en Visserij Joe Borg heeft in dit verband het volgende verklaard: "Door de hoge brandstofprijzen en een chronische overcapaciteit verkeert de Europese visserij in een crisis. De Commissie erkent dat het nodig is de sector te helpen zich aan de nieuwe werkelijkheid aan te passen. Daarom zijn de maatregelen die de Commissie voorstelt, gebaseerd op drie hoofdbeginselen: wij moeten de steun toespitsen op verkleining van de overcapaciteit, op vermindering van de afhankelijkheid van brandstof en op marktmaatregelen die de vissers kunnen helpen de waarde bij eerste verkoop van hun vis te verhogen. Alleen op die manier kunnen wij een werkelijk duurzame toekomst voor de sector helpen bewerkstelligen.".

Ten opzichte van 2002 zijn de prijzen voor mariene brandstoffen in de EU met circa 240% gestegen en nu zijn zij vaak hoger dan 0,7 euro per liter. Dit heeft tot een ernstige economische crisis geleid in bepaalde segmenten van de vissersvloot van de EU die een extreem groot deel van hun inkomsten kwijt zijn aan brandstof, waarbij het vooral gaat om vaartuigen die gesleept vistuig gebruiken (trawlers).

Commissaris Borg zette zijn betoog als volgt voort: "De huidige crisis is vooral erg pijnlijk voor wie in de EU een vorm van visserij bedrijft die gepaard gaat met verhoudingsgewijs hoge brandstofkosten, soms tot 60% van de inkomsten. In de afgelopen tien jaar stagneerden de prijzen bij de eerste verkoop van vis echter, zodat de vissers hun kostenstijgingen niet aan de verdere stadia in de afzetketen hebben kunnen doorberekenen.".

In het vandaag gepresenteerde pakket wordt daarom een multidimensionele aanpak van de huidige crisis voorgesteld die bestaat uit:

* noodmaatregelen, waaronder vooral steun voor de tijdelijke stillegging van de visserijactiviteit om de vissers het hoofd te helpen bieden aan de druk op korte termijn terwijl de sector een strategie voor de langere termijn uitwerkt;
* een hele nieuwe serie herstructureringsmaatregelen voor vlootsegmenten in het kader van op nationaal niveau vast te stellen vlootaanpassingsregelingen;

* buiten de vlootaanpassingsregelingen vallende horizontale maatregelen, waaronder verhoogde steun uit het EVF voor brandstofbesparende voorzieningen, deskundige advisering op het gebied van energieaudits en van herstructureringsplannen, uitbreiding van de categorieën begunstigden die in aanmerking komen voor EVF-steun voor vervroegde uittreding, en bevordering van onderzoek naar brandstofbesparende technologieën;
* marktmaatregelen niet alleen in het kader van de gemeenschappelijke marktordening maar ook met steun uit het EVF, waaronder een nieuwe waarnemingspost voor prijsbewaking en extra financiële steun voor initiatieven die uitgaan van belanghebbenden;

* maatregelen om het gebruik van de in het EVF beschikbare financiële middelen te vergemakkelijken en zo te bereiken dat de lidstaten snel en gericht kunnen handelen.

Bovendien is in de mededeling ook onderzocht of wijzigingen mogelijk zijn in de de-minimisregels voor de visserijsector, of sociale steun kan worden verleend in de vorm van lagere socialezekerheidsbijdragen en of er ruimte is voor extra financiering buiten het EVF.

De algemene doelstelling de visserij duurzaam te maken blijft ten grondslag liggen aan alle maatregelen in het kader van het gemeenschappelijk visserijbeleid. Een punt van zorg voor de Commissie is ook dat de genomen maatregelen geen discriminatie mogen veroorzaken en niet mogen leiden tot een verstoring van de concurrentie tussen vissers uit verschillende lidstaten. Het EVF zal het financieringsinstrument van de EU voor de uitvoering van de strategie zijn. Ter aanvulling van de middelen uit het EVF heeft de Commissie ook nog andere middelen tot 600 miljoen euro toegezegd voor de financiering van deze tijdelijke specifieke actie om de visserijsector te helpen zich aan de hoge brandstofprijzen aan te passen. De Commissie verwacht dat de Raad van Ministers het vandaag voorgestelde pakket in de loop van de maand juli zal kunnen bespreken met het oog op een snelle inwerkingtreding ervan.

Voor nadere bijzonderheden: MEMO/08/493