Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 9 juli 2008

Vervoerend bedrijfsleven: akkoord met kabinet is maximaal haalbaar resultaat

TLN, EVO, KNV en VERN hebben de afgelopen weken onderhandeld met een kabinetsdelegatie over dieselaccijnsverhogingen en voorgenomen lastenverzwaringen. Onder de gegeven omstandigheden is het vervoerend bedrijfsleven akkoord gegaan met het maximaal haalbare resultaat. De organisaties zijn zeer teleurgesteld dat het kabinet de accijnsverhoging op diesel met 3 cent per 1 juli, niet alleen niet wil terugdraaien, maar de hoge accijns ook niet volledig wil compenseren. Positief is dat het kabinet afziet van andere lastenverzwaringen en geld uittrekt voor een schoner wagenpark. Daarnaast gaat het kabinet een innovatieprogramma en imagocampagne opzetten voor transport en logistiek.

Het akkoord tussen de organisaties en het kabinet houdt op hoofdlijnen het volgende in:


* Het kabinet voert deze kabinetsperiode geen accijnsverhogingen voor diesel meer door.
* De rode diesel wordt niet afgeschaft.

* Het kabinet was van plan de jaarlijkse BPM-verlaging mede te financieren door de motorrijtuigenbelasting voor bestel- en vrachtauto s en bussen te verhogen. En dat 10 jaar lang. Hierdoor zou de motorrijtuigenbelasting voor bedrijfsvoertuigen in totaal maar liefst 250 procent oplopen. Het kabinet heeft door deze lastenverzwaring een streep gezet. Dat bespaart ondernemers voor deze kabinetsperiode 114 miljoen euro.
* De opbrengsten van de geplande verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor meer vervuilende vrachtauto s (euro 0, 1 en 2) van 20 miljoen euro, gaat in z n geheel terug naar de sector. Het kabinet trekt namelijk ruim 20 miljoen euro per jaar uit voor de voortzetting van de stimuleringsregelingen voor vrachtauto s met Euro 5 of EEV-motor en voor af fabriek roetfilters voor bestelauto s. In totaal gaat het om 62 miljoen euro.
* Het kabinet streeft naar een stimuleringsregeling voor vrachtauto s die voldoen aan de Euro 6 norm zodra deze auto s op de markt zijn. De organisaties verwachten dat het hier gaat om zo'n 150 miljoen euro voor de komende jaren.
* Er komt een innovatieprogramma voor de logistiek, in samenwerking met de Commissie van Laarhoven. Het kabinet trekt hier 25 miljoen euro voor uit.
* Het kabinet start samen met het bedrijfsleven een programma om het imago (inclusief dat van de chauffeur en eigen rijder) van transport en logistiek te verbeteren. Het kabinet trekt hier 5 miljoen euro voor uit. Bijlage: tekst akkoord


---

Bel voor meer informatie naar:

TLN, Esther Vorenkamp, 06 51806340 of Wijnand van Zanten, 06 51807122 EVO, Mark Jansen, 06 21642444
KNV, Ad Toet, 06 53484227 of Anneke Janzen, 070-3751714 VERN, Klaas de Waardt, 06 53659956

Kabinet steunt transportsector met breed pakket aan maatregelen

Het kabinet heeft de afgelopen weken constructief overleg gevoerd met vertegenwoordigers van TLN, EVO, KNV en VERN over een pakket maatregelen om de sector transport en logistiek te versterken. Aanleiding zijn de sterk gestegen kosten in de sector. Het kabinet onderkent het belang van de sector voor de Nederlandse economie en heeft daarom het volgende pakket maatregelen aangeboden:


1. Het kabinet voert deze kabinetsperiode geen verdere autonome verhogingen van de accijns op diesel(1) door. Ook zullen in deze kabinetsperiode geen verhogingen meer worden doorgevoerd op de MRB voor vrachtwagens met euroklasse 3 of hoger, bestelauto's (ondernemers) en bussen. De voor de accijnzen en de MRB geldende jaarlijkse indexatie van de tarieven wordt wel toegepast. Naast de reeds aangekondigde verhoging van het eurovignet zoals die zal voortvloeien uit de ophanden zijnde verdragswijziging, zullen geen verdere verhogingen van het eurovignet worden doorgevoerd.


2. Het kabinet zal - in afwijking van 2008 - gedurende de afbouwperiode van de BPM in het kader van de kilometerheffing, afzien van het voornemen om vrachtauto's, bestelauto's (van ondernemers) en bussen in de zogenoemde 'vluchtheuvel' te betrekken. Hierdoor betaalt de transportsector in de periode 2009 tot en met 2011 in totaal (cumulatief) ongeveer E 114 miljoen euro minder aan MRB voor vracht-, bestelauto's en bussen dan eerder was voorzien.


3. Het kabinet trekt in de periode 2009 tot en met 2011 in totaal (cumulatief) ongeveer E 62 miljoen extra uit voor een aantal (fiscale) vergroeningsmaatregelen, toegesneden op de transportsector. Het betreft stimuleringsmaatregelen voor Euro-5, EEV en affabriek roetfilters in bestelauto's. Dit laatste mede met het oog op de totstandkoming van het fijnstofconvenant bestelauto's, ingaande 1 januari 2009.


4. Het kabinet streeft naar een stimuleringsregeling voor vrachtauto's die aan de Euro-6-normering voldoen. Dit is in lijn met wat in het verleden succesvol is gedaan ten aanzien van de introductie van de Euroklassen 1 tot en met 5.


5. Er is een innovatieprogramma voor de logistieke sector in ontwikkeling. De sector heeft hierin het voortouw via de Commissie van Laarhoven. De ambitie is om Europees marktleider te worden in de aansturing van internationale goederenstromen. Belangrijke elementen daarin zijn het opzetten van een "Supply Chain Campus" en nieuwe concepten voor ketenregie en ketenconfiguratie. De verwachting is dat de Commissie Van Laarhoven aan het eind van het jaar een uitgewerkt programma klaar heeft.

Ervan uitgaande dat dit programma voldoet aan de gangbare criteria voor innovatieprogramma's, zullen de ministeries van Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat (na toetsing door de Strategische Adviescommissie) budget ter beschikking stellen ter ondersteuning hiervan.

Genoemde departementen denken daarbij aan een bedrag in de orde van grootte van E 25 miljoen.


6. Het kabinet start samen met de partijen een programma om het imago van transport en logistiek (maar ook van de chauffeur en eigen rijder) te verbeteren. De aan dit programma verbonden kosten bedragen maximaal E 5 miljoen. Partijen komen daarnaast overeen dat de samenwerking in internationaal verband zal worden versterkt, bijvoorbeeld door bij de positiebepaling ten aanzien van de in voorbereiding zijnde voorstellen van de Europese Commissie samen de mogelijkheden te bezien van strategische allianties om de besluitvorming in Brussel nog effectiever te beïnvloeden. -----------------------
(1)) Om voor vervuilende rode diesel een overgang naar zwavelvrije rode diesel te versnellen, behoudt het kabinet wel de mogelijkheid om in overleg met de verschillende betrokken sectoren de accijns te verhogen op zwavelhoudende rode diesel met een zwavelgehalte van meer dan 10 mg/kg.