AutoRai

GM boekt recordverkoop van 1,16 miljoen voertuigen in Europa

(7/10/2008)
In de eerste helft van 2008 verkocht General Motors (GM) in Europa een recordaantal van 1.160.935 voertuigen*; een stijging met 31.613 stuks (of 2,8 procent) ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Het marktaandeel van de onderneming was 9,5 procent.

âGM slaagt erin zijn verkoopmomentum in Europa te handhaven met een agressieve groeistrategie voor Oost- en Centraal-Europa. Ondanks de tegenwind in een aantal belangrijke westerse landen kan ik trots bevestigen dat onze multibrand-strategie vruchten afwerpt en dat we dankzij geweldig teamwerk snel op groei afstevenen op de belangrijkste nieuwe markten van Europa,â aldus Carl-Peter Forster, GM Europe President.

âDe verkoopcijfers van het merk Chevrolet blijven ons Europese momentum in 2008 aanwakkeren. Ons merk wordt steeds bekender naarmate we de juiste voertuigen op de markt brengen, zoals de nieuwe Aveo,â zei Brent Dewar, GM Europe Vice President Sales, Marketing en Aftersales.

âGM kent ook een groei in Oost-Europa: het verkoopvolume is gestegen met 58 procent (beter dan de branche, die een winst van 35 procent noteert) en het marktaandeel met 1,6 punten tot 10,6 procent. In Rusland zijn alle GM-merken erop vooruitgegaan: Opel verdubbelde de verkoop, Saab steeg met 81 procent, Chevrolet met 49 procent, Cadillac met 51 procent en Hummer met 21 procent. Deze opmerkelijke resultaten bewijzen dat we sterke merken hebben met een aantrekkelijke modelportfolio,â aldus Dewar.

Chevrolet handhaaft recordkoers
Chevrolet handhaaft zijn momentum in Europa met sterke verkoopcijfers voor al zijn modellen. Het merk boekte in de eerste helft van 2008 zijn hoogste verkoopvolume en marktaandeel ooit met 268.200 stuks en een aandeel van 2,2 procent.

De verkoop van de nieuwe Aveo is met 58 procent gestegen tot 42.120 stuks. Ook de Captiva bleef sterk presteren en steeg met 11,3 procent tot 22.320 stuks.

Opel genereert volume in Centraal- en Oost-Europa Van januari tot juni 2008 verkocht Opel/Vauxhall in Europa 848.308 voertuigen, goed voor een marktaandeel van 7 procent. De sterke resultaten in Centraal- en Oost-Europa compenseerden enigszins de aanzienlijke algemene verzwakking van de markt in Spanje en Italië. In Oost-Europa steeg de verkoop van Opel met 81,4 procent, in Centraal-Europa met 17,2 procent.

De Meriva was opnieuw de nummer 1 in het kleine MPV-segment, terwijl het globale MPV-segment werd aangevoerd door de Zafira en de Meriva.

GM-verkoop in Rusland stijgt met 60 procent
GM handhaaft zijn verkoopmomentum in Rusland: een volumestijging van 60 procent tot 181.138 stuks in de eerste helft van 2008, aanzienlijk beter dan de 35 procent van de sector in zijn geheel. Het marktaandeel steeg met 1,8 punten tot 11,3 procent.

Alle GM-merken gaan er in Rusland op vooruit. Opel verdubbelde zijn verkoop tot 53.523 stuks, goed voor een marktaandeel van 3,3 procent. Chevrolet steeg met 49 procent tot 125.701 stuks. Saab steeg met 80,5 procent.

Verkoop van Saab, Cadillac en HUMMER
Saab verkocht 39.418 wagens in Europa. Cadillac verkocht 9,5 procent meer dan in de eerste helft van 2007 en HUMMER boekte een winst van 29 procent.


* Alle cijfers zijn voorlopige registratiecijfers