Bredeschool.nl

Meerwaarde Brede scholen moeilijk meetbaar

donderdag 10 juli 2008

De Onderwijsraad meldt in het advies `Een rijk programma voor ieder kind' dat de meerwaarde van Brede Scholen zich moeilijk laat meten. Een landelijke monitor door de overheid moet uitkomst bieden.

Brede Scholen benoemen de positieve effecten wel, maar het blijkt lastig om de resultaten van een brede school in kaart te brengen. De kwalitatieve effecten zijn gemakkelijk in kaart te brengen dan de kwantitatieve effecten. Direct resultaat is de verbetering van de onderwijsprestatie van de leerling met als gevolg een betere positie op de arbeidsmarkt later. Voor de wijk zijn er ook voordelen. De wijk wordt leefbaarder en veiliger door de komst van een brede school.

Ondanks dat evaluatie ontbreekt is de helft van de brede scholen van mening dat sociale vaardigheden en ontwikkelingskansen van kinderen toenemen. Brede scholen meten hun resultaten graag in toenames. Toenames in leerlingen, activiteiten en een stijgende belangstelling worden als resultaat gezien. Ook blijft het bij een `idee' dat er iets verbeterd is.

Om in de toekomst de ervaringen goed te kunnen meten, komt de overheid met een landelijke monitor om de maatschappelijke effecten van de brede school in kaart te brengen. De monitor is in 2011beschikbaar.

De onderwijsraad adviseert ook dat de kinderopvang een meer educatief karakter moet krijgen. Te veel opvangadressen bieden nu alleen opvang. De voorschoolse opvang moet inhoudelijker, bewuster en geprogrammeerder worden, aldus het advies. Ook moet het niveau van de pedagogisch medewerkers omhoog. Daarnaast wil de overheid een nieuwe algemene voorziening aanbieden voor kinderen vanaf drie jaar.