Gemeente Breukelen


Klanten tevreden over Wmo

In Utrecht-West blijkt grote tevredenheid over de manier waarop de gemeenten de zorg voor huishoudelijke hulp aan zorgbehoevenden hebben aangepakt. Dat blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek in Abcoude, Breukelen, De Ronde Venen, Loenen, Maarssen, Montfoort, Oudewater en Woerden, gemeenten die samenwerken in de Samenwerking Utrecht-West (SUW). Dit is een opmerkelijk verschil met geluiden uit andere delen van Nederland. Het geheim van de smid: mensen willen graag een vertrouwde hulp, en daar sturen de gemeenten en de zorginstellingen zoveel mogelijk op.

Dat blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek in Abcoude, Breukelen, De Ronde Venen, Loenen, Maarssen, Montfoort, Oudewater en Woerden, gemeenten die samenwerken in de Samenwerking Utrecht-West (SUW). Dit is een opmerkelijk verschil met geluiden uit andere delen van Nederland. Het geheim van de smid: mensen willen graag een vertrouwde hulp, en daar sturen de gemeenten en de zorginstellingen zoveel mogelijk op.

Het onderzoek richtte zich op de hulp in de huishouding, de gemeentelijke Wmo-voorzieningen (bv. vervoer op maat, aanpassingen aan de woning e.d.), en maatschappelijke ondersteuning. Uit eerder onderzoek was bekend wat de klanten van de dienstverlening dachten voordat de Wmo werd ingevoerd. De vraag was in hoeverre de Wmo daarin verandering had aangebracht. Bij het onderzoek zijn klanten zelf benaderd door middel van telefonische of schriftelijke vragenlijsten. De onderzoekers probeerden daarbij te voorkomen dat mensen meerdere keren werden bevraagd.

"Het loont om een aanbesteding te doen, waarbij er niet alleen naar de prijs wordt gekeken maar vooral naar de kwaliteit. Onze Wmo-consulenten gaan veelal op huisbezoek, zodat er een snellere en betere indicatiestelling kan worden gesteld. Dat levert tevredenheid op", aldus wethouder Gerjet Wisse die onder meer de Wmo in zijn portefeuille heeft.

Vaste hulp scoort

Uit het onderzoek blijkt dat klanten over het algemeen tevreden tot zeer tevreden zijn over de dienstverlening. Dit geldt zeker voor de hulp in de huishouding: bijna 90% van de klanten is hierover tevreden tot zeer tevreden. Mensen vinden het bij huishoudelijke hulp heel belangrijk dat zij een vaste hulp hebben. De gemeenten en aanbieders begrijpen dit heel goed en proberen dit zo veel mogelijk te realiseren, maar de kwaliteit van de zorg en het voorkómen van lange wachtlijsten krijgt prioriteit.

Mindere scores worden behaald op de vervoersvoorzieningen en de doorlooptijden van aanvragen. Op een vijfpuntsschaal ( van "zeer tevreden" tot "zeer ontevreden") scoorden deze "neutraal" tot "niet tevreden". De gemeentelijke Wmo-loketten scoren neutraal. Dit is een prestatie als je bedenkt dat dit voor de gemeenten een (gedeeltelijk) nieuwe taak is. Uit het onderzoek blijkt dat vrijwel alle klanten vinden dat duidelijk is bij welke instantie de voorziening aangevraagd kan worden. Ook in het proces na de aanvraag, geven de cliënten aan in grote mate tevreden te zijn over het verloop van de procedure, het contact en de informatievoorziening. De vervoersvoorzieningen en de doorlooptijden van aanvragen zijn enkele aandachtspunten.

De organisaties zelf hebben de invoering van de Wmo als moeilijk ervaren, maar hiervan blijkt niets uit het
klanttevredenheidsonderzoek. Ten opzichte van de situatie voor de Wmo is de tevredenheid nagenoeg ongewijzigd. Opvallend, omdat dit in andere regio's wel anders is. De regio Utrecht- West doet het dus erg goed doet. De aanbevelingen betreffen vooral het inkorten van de proceduretijd tussen goedkeuring en levering van een voorziening.

Het onderzoeksrapport is te lezen op
www.samenwerkingutrechtwest.nl/publicaties of kijk onderaan dit bericht. Het rapport ligt ook ter inzage bij de receptie van het gemeentehuis Boom en Bosch, Markt 13 in Breukelen. Te downloaden:

* Gemeentelijke rapportage Breukelen.pdf

* Regionale rapportage.pdf